مرتضی ایمانی‌راد در اینستاگرام خود با اشاره به برخی از این نشانه‌های رکود در بازار جهانی، نوشت: قیمت نفت و بسیاری دیگر از کالاها کاهش یافته است. نفت قدرت افزایش ندارد و با هر بار افزایش در یک یا دو روز قدرت خود را از دست می‌دهد و ریزش را تجربه می‌کند.

وی افزود: پول هایی که برای دوران رکود جذابیت دارند، در حال افزایشند. همان طور که مدت شش ماه است که روی افزایش ین تاکید شده است، ین همچنان در حال افزایش است. قبلا با هر ۱۱۴ ین می شد یک دلار آمریکا را خرید و امروز با هر ۱۰۸ ین میتوان یک دلار امریکا را خرید.

این اقتصاددان متذکر شد: ارزهایی که به کالاها وصلند، همانند دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار نیوزیلند، رئال برزیل و... و. همه در حال کاهش هستند. این کاهش نشانه بسیار قوی برای کاهش نرخ رشد و گسترش رکود است.

وی افزود: بازدهی اوراق قرضه در چند سال گذشته به تدریج کاهش داشته است و اخیرا به زیر بازدهی زمانی که ترامپ رییس‌جمهور شد، رسیده است. در چهار ماه گذشته بازدهی اوراق قرضه به طور مستمر در حال کاهش بوده است.

ایمانی‌راد با ذکر این نکته که آمار اشتغال و بیشتر آمارهای اقتصادی قدرتمندترین اقتصاد جهان، یعنی آمریکا، در حال ضعیف شدن است، عنوان کرد: بانک‌های مرکزی بعد از چند سال شروع به کاهش نرخ بهره کرده‌اند. ابتدا رزرو بانک نیوزیلند و در این هفته بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره خود را کاهش دادند. گفتگوهای پاول، رییس فدرال رزرو امریکا نیز نشان داد که آمریکا نه تنها نرخ بهره را دیگر افزایش نمی‌دهد، بلکه به احتمال زیاد در سال جاری میلادی ممکن است دو بار نرخ بهره را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: در نتیجه احتمال رکود در بازارجهانی بیشتر شده است و بنابراین پیش‌بینی‌های بالای ۷۰ دلار برای نفت (نفت آمریکا) بسیار خوشبینانه تلقی می‌شود.

ایمانی‌راد خاطرنشان کرد: بهترین سرمایه‌گذاری در شرایط رکودی برای کسانی که به بازارهای جهانی دسترسی دارند، خرید طلا، ین ژاپن، فرانک سوییس، اوراق قرضه ۱۰ ساله ژاپن و آمریکا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.