سید احسن علوی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری کردستان و رونمایی از طرحهای ارتباطات و فناوری اطلاعات که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: معدل عملکرد وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات مثبت است و جای تقدیر دارد.

وی زیرساخت ارتباطی را از ارکان مهم توسعه هر کشوری اعلام کرد و افزود: کردستان به عنوان استانی مرزی که ۱۲۸ کیلومتر مرز با عراق دارد، باید به صورت ویژه دیده شود و توسعه ارتباطات در آن سرعت بیشتری بگیرد.

علوی افزود: اگر زیرساخت قوی برای این استان که مشکلاتی در حوزه های مختلف دارد، اندیشیده نشود، فرصتها به تهدید تبدیل می‌شود.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات خواست تا وعده ها و برنامه های خود را در کردستان عملی کند و تا در آینده بازخورد مثبت آن دیده شود.

وی خواستار افزایش اینترنت ۳G و ۴G، جایگزینی سیستمهای فرسوده با سیستم های نوین، پایداری شبکه ارتباطی فیبر نوری، رفع نقاط کور ارتباطی را از وزیر ارتباطات شد.

وی با اشاره به هزینه‌بر بودن ایجاد زیرساختها در کردستان به واسطه صعب العبور بودن مناطق روستایی، گفت: در حال حاضر ضعف ارتباطی در برخی جاده های اصلی استان از جمله گردنه صلوات‌آباد و جاده مریوان - سنندج را هم شاهد هستیم که امیدواریم برای آن چاره‌اندیشی شود.

 

هزینه ۲هزار میلیارد ریالی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در کردستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان هم گفت: امروز ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال طرح در حزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

فردین سعیدی اظهار داشت: توسعه ATM در ۴۳ روستا و دسترسی ۹۸ روستا به اینترنت پرسرعت بی سیم از جمله این طرح هاست.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری کردستان، ضریب نفوذ خطوط تلفن همراه سیار در استان را بیشتر از جمعیت اعلام کرد و افزود: یک میلیون ۸۹۱ هزر خط فعال اپراتورهای سیار همراه در استان داریم که بیشتر از جمعیت است و ضریب نفوذ ۱۱۸ درصدی را شامل می شود.

سعیدی با اشاره به دایر بودن ۱۵۳ هزار خط اینترنت پرسرعت ثابت در استان گفت: تعداد مشترکین اینترنت از ۲۴۷ هزار مشترک در ابتدای دولت تدبیر و امید به یک میلیون و ۳۸۳ هزار نفر و ضریب نفوذ اینترنت از ۱۶.۳۷ به ۸۴.۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان افزود: ۴۸۵ هزار خط تلفن ثابت داریم که در نقاط شهری تقاضایی در این زمینه وجود ندارد ولی در روستاها نیاز همچنان برقرار است.

سعیدی افزود: از ۳۳ شهر استان ۳۰ روستا تحت پوشش ۳Gو۴G است و سه شهری که فاقد این فناوری ارتباطی است، به تازگی تبدیل به شهر شده است.

وی گفت: از سال گذشته ۸۸۱ روستای استان در برنامه وزارت ارتباطات قرار گرفت که از این تعداد ۹۸ روستا آماده بهره‌برداری است.

آذری جهرمی پنجم خرداد در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از نقشه ایران و در خصوص توسعه فعالیت‌های وزارت متبوع خود و شبکه ملی اطلاعات مورد انتقاد برخی کاربران فضای مجازی کردستانی مبنی بر اقدامات پایین این وزارت خانه در این استان قرار گرفت.

وی همان روز در جواب کاربران کردستانی نوشت: «اولین سفر کاری بعد از ماه رمضان را به کردستان خواهم داشت تا به بهترین شکل به مردم شریف خدمت کنیم. باعث شرمندگی بنده است تاکنون به خوبی به مردم کردستان خدمت نکرده‌ام. برنامه توسعه ارتباطات کردستان را ۶ ماهه انجام خواهیم داد».

اکنون وی در خصوص سفرش بعد از ماه مبارک رمضان به وعده خود عمل کرده و این خوش قولی نویدی در توسعه زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این استان است.

در حال حاضر یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۵۴۷ مشترک در کردستان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند و ضریب نفوذ تلفن همراه حدود ۱۱۰ درصد است.

ظرفیت و پهنای باند اینترنت این استان از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۱۰، ۷ گیگابایت رشد داشته و از ۶، ۳ گیگابایت در سال ۹۲ به ۱۱۷ گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

استان کردستان با ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومتر مربع طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب با کرمانشاه و شرق با همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.

استان کردستان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ آبادی دارای سکنه و ۱۸۷ آبادی خالی از سکنه بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.