ونزوئلا اعلام کرد که کنسولگری‌های خود در ونکوور، تورنتو و مونترال را تعطیل خواهد کرد و تنها سفارت این کشور در اوتاوا امور شهروندان ونزوئلا در کانادا را اداره خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که این تصمیم در واکنش به اقدام کانادا در تعطیلی موقت سفارت خود در کاراکاس اتخاذ شده است.

وزارت امور خارجه ونزوئلا طی بیانیه‌ای تصریح کرد: تصمیم کانادا بیش از آنکه یک موضوع اداری باشد، تصمیمی سیاسی بوده که منعکس‌کننده ادامه خصومت آن دولت در قبال ونزوئلا است.

کانادا یکی از کشورهایی است که به رهبری آمریکا، «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا را برسمیت شناخته است.

هفته پیش بود که «کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای از تصمیم کشور خود برای تعلیق موقت فعالیت‌های سفارتخانه کانادا در ونزوئلا خبر داد.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی گوایدو رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوایدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسماً مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوایدو ناکام مانده است.

آمریکا مدت‌هاست به جهت تغییر نظام در این کشور فشارهایی را به ونزوئلا و مردم آن وارد کرده و حتی مقام‌های ارشد کاخ سفید تهدید به حمله نظامی کرده‌اند.

این اقدام‌های مداخله جویانه آمریکا و متحدان غربی‌اش با مخالفت ایران، روسیه، چین،کوبا، بولیوی، ترکیه و برخی کشورهای دیگر مواجه شده است.

پس از شکست توطئه گوایدو و همپیمانان آمریکایی وی برای کودتا علیه دولت مادورو، مخالفان ونزوئلا خواستار مذاکره با نمایندگان دولت مادورو در نروژ شدند.

با اینحال، دفتر گوایدو، ۹ خرداد ماه، اعلام کرد که مذاکرات با نمایندگان دولت که در شهر «اسلو» نروژ در جریان بود، بدون دستیابی به توافق به پایان رسیده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.