وزیر امور خارجه:

سیاست آمریکا کماکان سیاست فشار حداکثری است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جلسه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: در حضور نمایندگان کمیسیون امنیت ملی درباره آخرین تحولات کشور، فشارهای آمریکا، سفرهای اخیر بنده، سفر پیش روی وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به ایران و سفر رئیس‌جمهور به منطقه برای حضور در دو اجلاس بین‌المللی به بحث و بررسی پرداختیم.

وزیر امور خارجه، تصریح کرد: در جلسه کمیسیون درباره پروژه معامله قرن نیز گفت‌وگو کردیم، این پروژه برگرفته از سیاست شکست خورده آمریکا است، سیاست آمریکا کماکان سیاست فشار حداکثری است و ظاهرسازی های دولت آمریکا هم مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکره است که در جهت اعلام به افکار عمومی است.

وی افزود: آمریکا نیازی نیست کاری را انجام دهد بلکه صرفاً نباید مانع و مزاحم روابط ایران با سایر دنیا شود. ما نه تنها به آمریکا نیازی نداریم بلکه به دنبال ارتباط با آنها هم نیستیم، جنگ اقتصادی هم که آقای ترامپ به آن اشاره کرده از نظر ما تروریسم اقتصادی است لذا باید متوقف شود و برای روابط ما مزاحمت ایجاد نکنند.

ظریف یادآور شد: مردم و افکار عمومی در سطح بین الملل تبلیغات آمریکا را بر اساس اقدامات آنها می‌سنجند، با توجه به این مسائل ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس با نمایندگان به تبادل نظر پرداختیم، همچنین نمایندگان درباره همسایگان نکات قابل توجهی را مطرح کردند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تمرکز جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی بر روی همسایگان است و این سفرهای اخیر و دو سفر پیش روی رئیس‌جمهور هم بر همین اساس برنامه‌ریزی شده است.

ظریف در ادامه در توضیح هدف سفر وزیر خارجه آلمان به ایران، گفت: آلمان به دنبال ادامه حیات برجام است البته جمهوری اسلامی تاکنون بر اساس برجام عمل کرده و اقدامات اخیر جمهوری اسلامی هم بر اساس برجام است، در واقع همانطور که برجام از کشورهای غربی خواسته، ما آثار عادی سازی روابط را باید ببینیم نه آنکه صرفاً شاهد صحبت از عادی سازی باشیم.

وزیر امرو خارجه تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد که وزیر خارجه آلمان برای انتقال پیام خاص به تهران سفر کند، آلمان پیگیر نقش سه کشور اروپایی است لذا ما همین در همین حوزه با وی گفتگو خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.