فاکس نیوز گزارش داد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: دونالد ترامپ با تهدید بی‌پروا به اعمال تعرفه علیه یکی از نزدیکترین کشورهای دوستمان و همسایه جنوبی کشورمان، نقش رهبری برجسته آمریکا را در جهان تضعیف می‌کند. تهدیدها و خلق و خوی تند راه و رسم مذاکره بر سر سیاست خارجی نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه اعلام کرد ایالات متحده و مکزیت به توافقی دست یافتند. او پیش از آن تهدید کرد که تعرفه پنج درصدی عله تمام کالاهای وارداتی از مکزیک اعمال می‌کند. همین مساله نگرانی‌هایی را در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره این توافقی که میان آمریکا، کانادا و مکزیک به مذاکره گذاشته شد، ایجاد کرد.

براساس اعلامیه مشترک وزارت خارجه آمریکا و مکزیک در شامگاه جمعه، مکزیک "گام‌هایی بی‌سابقه برای افزایش مقرراتی که مهاجرت بی‌رویه را محدود کند" بر می‌دارد و این شامل "استقرار نیروهای گارد ملی مکزیک در مرز جنوبی آن خواهد بود."

آمریکا همچنین سیاست "ماندن در مکزیک" را توسعه می‌دهد تا حین بررسی درخواست‌های پناهجویی مهاجران در مکزیک بمانند. آمریکا به تسریع در روند بررسی درخواست‌ها متعهد شده است، مکزیک هم گفته است "شغل، بهداشت و آموزش" طبق برنامه‌های خودش ارائه خواهد داد.

نانسی پلوسی و دموکرات‌ها "عمیقاً از توسعه سیاست ماندن در مکزیک ناامید" شدند و تاکید دارند این اقدام نقض حقوق پناهجویان است و به ریشه‌های عامل مهاجرت از آمریکای مرکزی رسیدگی نمی‌کند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین وعده داد کنگره به فشار علیه دولت ترامپ درباره مساله مهاجران ادامه دهد.

پلوسی تاکید کرد: کنگره همچنان به مسوول دانستن دولت ترامپ در قبال شکست‌هایش در رسیدگی به وضعیت بشر دوستانه در مرزهای جنوبی ادامه خواهد داد. رئیس‌جمهوری باید از تخریب تلاش‌های سازنده، دو حزبی و با حسن نیت در کنگره برای رسیدگی به این مشکل پیچیده به شیوه‌ای انسانی‌تر خودداری کند و به ارزش‌های ملی ما احترام بگذارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.