سی ان ان گزارش داد،  دستگاه قضائی سعودی به دنبال اعدام نوجوان ۱۸ ساله ای است که جرم او شرکت در  همایش اعتراضی دوچرخه سواری بوده است.

پادشاهی سعودی به تازگی  به علت اعدام دستکم سه نفر که در زمان ارتکاب جرم انتسابی به آن زیرسن قانونی بوده اند، هدف انتقادهای شدید قرار گرفته است. این درحالی است که دادستانی عربستان سعودی، حکم اعدام را برای یک نوجوان دیگر درخواست کرده است.

جرم انتسابی به وی ، شرکت در تظاهراتی مسالمت آمیز آنهم در سن ده سالگی بوده است. به گفته فعالان حقوق بشر، مرتجی القریریص در سال ۲۰۱۱ در حرکتی اعتراضی در شهر عوامیه در شرق عربستان در همایش دوچرخه سواری علیه حکومت سعودی شرکت داشت . حکومت سعودی این اقدام او را تروریستی توصیف کرده است!

 به گفته وکلا و فعالان حقوقی، مرتجی کم‌سن و سال‌ترین زندانی سیاسی در عربستان است.

چهار سال بعد از بازداشت او اکنون که ۱۸ ساله شده در دادگاه "جرایم تروریستی" به اتهام وابستگی به "گروه‌های تروریستی افراطی" و اتهامات دیگر نظیر دوچرخه سواری با برادرش و پرتاب کوکتل مولوتف به مرکز پلیس العوامیه و ارتکاب خشونت در جریان تظاهرات و کمک به ساخت کوکتل مولوتف و انداختن به سمت نیروهای امنیتی در جریان تشییع جنازه برادرش در سال ۲۰۱۱ محاکمه می‌شود.  

این شبکه در ادامه گزارش می‌دهد، سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان پیشتر گفته بود، ریاض مرتجی القریریص را برای یک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و برای گرفتن اعتراف در مورد اتهامات مطرح شده علیه او مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داده بود.

عربستان در ماه آوریل در پی اجرای حکم اعدام ۳۷ شهروند که اکثرا شیعه بودند مورد انتفاد قرار گرفت و سازمان ملل اعلام کرد، برخی از آنها در زمان بازداشت کم سن و سال بودند.

میچل باچله، کمیسونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت اعدام‌های گروهی را همزمان با نگرانی‌ها درباره این مساله محکوم می‌کنیم.

باچله افزود: دست کم سه تن که اعدام شدند سن پایینی داشتند که از نظر ما این اعدام‌ها محکوم هستند.

در حال حاضر در زندان‌های عربستان چهار کودک با مجازات اعدام در هر لحظه روبه‌رو هستند آنها به غیر از مرتجی، فعلی النمر، داوود المروهون، عبدالله الزاهر هستند که از سال ۲۰۱۴ در بازداشت بوده و با مجازات اعدام روبه‌رواند.

آنها از هرگونه حمایت  قانونی و شروط عدالت محروم بوده و تحت انواع شکنجه‌های قرار دارند.

از زمان روی کار آمدن ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و ولیعهدش محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۵  ، ۷۰۳ حکم اعدام امضا شده که دست‌کم شامل اعدام ۱۰ کودک بوده و هیچ یک تاکنون شاهد محاکمه عادلانه نبوده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.