به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، "مارچلو ابرارد " گفت: مقدمات مذاکرات میان مکزیک و آمریکا آغاز شده است و من بزودی در همین رابطه راهی واشنگتن خواهم شد.

وزیر خارجه مکزیک گفت: قبل از آغاز رسمی مذاکرات و سفر به واشنگتن،  با جراد کوشنر، داماد و مشاور رییس جمهوری آمریکا و مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ این کشور گفت و گوی تلفنی بسیار خوبی داشته ام.

 دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (جمعه) اعلام کرد، از دهم ژوئن (۲۰ خرداد) تعرفه ای پنج درصدی بر تمام کالاهای وارداتی از مکزیک اعمال خواهد کرد و تا زمانی که روند حرکت مهاجران غیرقانونی به مرزهای ایالات متحده متوقف نشود این تعرفه ها به قوت خود باقی خواهد بود.

 ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تا زمانی که مشکل مهاجران غیرقانونی حل شود تعرفه ها بتدریج افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، تعرفه ها زمانی برداشته می شود که این مشکل حل شده باشد.

ترامپ همچنین در بیانیه ای که کاخ سفید منتشر کرد، گفت که این تعرفه ها از اول ماه ژوئیه (۱۰ تیر ماه) به ۱۰ درصد، در اول اوت (۱۰ مرداد) به ۱۵ درصد، اول سپتامبر (۱۰ شهریور) به ۲۰ درصد و اول اکتبر (۹ مهر) به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: سیاست  منفعل  مکزیک و ایجاد زمینه نفوذ گسترده (مهاجران) تهدیدی شدید علیه امنیت ملی و اقتصاد آمریکا ایجاد کرده است.

ترامپ همچنین گفت: مکزیک قوانین بسیار قوی مهاجرتی دارد و می تواند به راحتی موج غیرقانونی مهاجران را متوقف کرده و آنها را به کشورهایشان بازگرداند.

«خسوس سئاده» معاون وزیر خارجه مکزیک در امور آمریکایی شمالی در واکنش به اقدام ترامپ گفت که این مساله فاجعه آمیز خواهد بود. این تصمیم ترامپ باعث کاهش ارز «پزو» واحد پول مکزیک در مقابل دلار آمریکا شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.