سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، همزمان با انتشار پانزدهمین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام، آن را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ چندجانبه گرایی در روابط بین الملل و گواهی بر پایبندی به تعهدات بین‌المللی خواند.

کاظم غریب آبادی افزود: در این گزارش همانند چهارده گزارش قبلی مدیرکل، تصریح شده است که از روز اجرای برجام، آژانس به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران بر اساس مفاد برجام ادامه داده است.

وی گفت: در گزارش جدید منتشر شده از سوی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره صریحی به دستور شورایعالی امنیت ملی مبنی بر توقف برخی اقدامات ایران تحت برجام در چارچوب مواد ۲۶ و ۳۶ شده است. همچنین در این گزارش، از سرگیری تولید آب سنگین در مجتمع اراک از اول خرداد بعد از یک دوره دو ماهه تعمیر و نگهداری، مورد اشاره قرار گرفته است.

غریب آبادی افزود: با وجود تحولات پیرامون برجام، همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس در این مرحله، همچون گذشته در مسیری سازنده قرار دارد.

وی گفت: با این وجود، پرواضح است که طرف های مقابل گام های ملموس و عملی برای اجرای تعهداتشان برنداشته اند و این بدعهدی، سرنوشت برجام را به مخاطره انداخته است.

نماینده دائم کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران در برداشتن گامهای اعلام شده در تصمیم اخیر خود، مصمم و جدی است و همانگونه که مکررا اعلام شد، اجرای کامل و صادقانه تعهدات همه طرف‌ها، یک مبنای اساسی برای تداوم برجام است و چنانچه خواهان تداوم توافق هسته‌ای هستیم، اعضای باقیمانده این توافق باید بهره‌مندی ایران از منافع برجام را با اتخاذ اقدامات عملی فوری و مناسب و ظرف برنامه زمانی اعلام شده، تضمین کنند.

گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اجرای برجام عصر امروز جمعه در وین منتشر شد. براساس روال کار آژانس بین المللی انرژی اتمی‌، گزارش مدیرکل ۱۰روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده و برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو اژانس قرار می گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.