«برنی سندرز» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، حمایت بیل کریستول –تحلیلگر نومحافظه کار این کشور-از جنگ عراق را احمقانه توصیف کرد و خطاب به او گفت آیا قصد ندارد برای این رویکرد احمقانه از مردم عذرخواهی کند.

این سوال واکنش سندرز به پیام کریستول در توییتر بود. کریستول در توییتر نوشته بود «سندرز هرگز» و لینک مقاله نیویورک تایمز درباره مخالفت همیشگی سندرز با جنگ را به آن الصاق کرده بود.

برنی سندرز نیز در پیامی توییتری نوشت: «از مردم برای حمایت احمقانه از جنگ عراق عذرخواهی کرده ای؟ من برای مخالفت با آن عذرخواهی نمی‌کنم».

با نزدیک شدن رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰، رسانه‌های آمریکا مخالفت همیشگی سندرز با جنگ از جمله جنگ‌های ویتنام، عراق و نیکاراگوئه را برجسته کرده اند. هفته گذشته برنامه «Meet the Press» شبکه ان‌بی‌سی برای انتشار توییتی مبنی بر اینکه سندرز از مخالفت با جنگ عراق و ویتنام عذرخواهی نمی‌کند؛ شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت. این موضوع دلیلی شد تا سندرز ویدئویی را منتشر کند که در آن می‌گوید مخالفتش با جنگ را ادامه خواهد داد و تمام تلاشش را می‌کند تا آمریکا جنگ جدیدی را شروع نکند.

کریستول بیش از ۱۳ سال است که خواستار تغییر رژیم در ایران است. او از عذرخواهی بابت اظهاراتش امتناع کرد و به جای آن از سندرز خواست با او درباره سیاست خارجی آمریکا به گفتگو بنشیند. این تحلیلگر جنگ طلب که یکی از پایه گذاران اتاق فکر نومحافظه کار «پروژه قرن آمریکایی جدید» یا (PNAC) است در سال ۱۹۹۸ طی چندین مقاله و نامه‌ به «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا خواستار تغییر رژیم در عراق شده بود. PNAC پس از وقوع حادثه یازده سپتامبر دولت جرج دابلیو بوش را به برکناری «صدام حسین» رئیس جمهور سابق عراق تشویق کرد. کریستول مشتاقانه جنگ عراق را که باور داشت تنها ۲ ماه طول می‌کشد، حمایت می‌کرد و بارها خواستار اعزام نیروهای بیشتر به عراق برای اصلاح تجاوز شکست خورده آمریکا به این کشور شد.

کریستول در جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ پیشنهاد داد آمریکا از فرصت استفاده کند و تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.