پوند در بازار ارز در انتهای سال گذشته در کف کانال ۱۷ هزار تومان بسته شد، یعنی قیمت آن در روز ۲۸ اسفند ماه سال ۹۷ معادل ۱۷ هزار و ۱۱۰ تومان بود.

این ارز تا پایان فروردین ماه امسال نیز در کانال ۱۷ هزار تومان نوسان داشت، اما با شروع دومین ماه یک پله صعود کرد.

پوند در روز ۱۱ اردیبهشت ماه مرز ۲۰ هزار تومان را شکست و اما نوسان این ارز در بالای مرز مذکور چهار روز ادامه یافت و از روز ۲۱ اردیبهشت ماه دچار افت قیمت شد.

کاهش قیمت پوند در هفته پایانی اردیبهشت ماه امسال تا رقم ۱۷ هزار و ۸۹۷ تومان نیز ادامه یافت.

در روز سوم خرداد ماه مصادف با روز ۲۴ مه سال ۲۰۱۹ که ترزا می از سمت نخست‌وزیری کشور بریتانیا کناره‌گیری کرد، به ارزش پوند افزوده شد،  اما در دو روز پس از استعفا وی این ارز به صورت بسیار آرام  در حال از دست دادن ارزش خود است.

به طور کلی روند قیمتی پوند از ابتدای سال جاری نشان‌دهنده این است که این ارز از ابتدایی سال جاری تا روز پنجم خرداد ماه بازدهی ۴٫۷ درصدی داشته است.

روند قیمت پوند انگلیس

در حالی که پوند انگلیس در روز پنجم خرداد ماه سال جاری نسبت به قیمت تمام شده آن در پایان اسفند ماه سال گذشته با افزایش قیمت حدود ۸۸۰ تومانی معادل ۵٫۱ درصد بازدهی داشته، این ارز در مدت مشابه سال گذشته با بازدهی ۲۴٫۲ درصدی معادل حدود هزار و ۶۶۰ تومان نسبت به قیمت تمام شده سال ۹۶ افزایش داشته است.

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی تغییر قیمت پوند در داخل کشور را متاثر از تغییرات این ارز در بازار جهانی دانست.

قیمت پوند متاثر از بازار جهانی است نه بازار داخلی

وی در این خصوص گفت: عموما دلیل اصلی تضعیف یا تقویت ارز کشورهای خارجی در بازار ارز داخلی به عملکرد این ارزها در بازارهای جهانی برمی‌گردد. گاهی نیز ممکن است فشارهای موقت تغییراتی را در نرخ ارزها ایجاد کند ولی تاثیر جدی نمی‌گذارد.

وی درباره قیمت پوند گفت: نرخ برابری پوند و دلار معادل ۱٫۲۷ درصد است. به این ترتیب که قیمت هر پوند اینگونه محاسبه می‌شود؛ قیمت دلار در بازار تهران در ۱٫۲۷ درصد ضرب می‌شود تا قیمت پوند به دست آید.

رادپور در مورد تاثیرات داخلی بر قیمت این ارز گفت: ممکن است بخش کوچکی از تغییرات پوند ناشی از سطح نقدشوندگی باشد، اما این تاثیر، تاثیری ناچیز است.

وی آینده پوند را این گونه توصیف کرد: گره‌ای که به‌خاطر جدا شدن از اتحادیه اروپا در بریتانیا افتاده، درگیری بین سیاست‌مدران ایجاد کرده است که اگر این مشکل با آرامش حل شود، تنش‌ها کمتر و پوند نیز تقویت می‌شود.

اگر قیمت پوند بر اساس نرخ برابری محاسبه شود؛ براساس داده‌های اقتباس شده از شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز قیمت دلار در روز پنجم خرداد ماه معادل ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان است، اگر این رقم در ۱٫۲۷ درصد که نرخ برابری پوند به دلار ضرب شود؛ قیمت هر پوند در روز پنجم خرداد ماه امسال معادل ۱۷ هزار و ۶۱۱ تومان است.

اما در روز مذکور هر پوند معادل ۱۷ هزار و ۹۹۰ تومان قیمت‌گذاری شده است، یعنی حدود ۳۸۰ تومان بیشتر از نرخ برابری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.