دکتر حمیدرضا پورحسینی در گفتگو با ایسنا در این باره گفت: در روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۶ بیمار را مورد جراحی قلب باز قرار دادیم که چهار نفر از این بیماران بعد از عمل به‌هوش نیامدند.  البته به هر حال عمل جراحی قلب، عملی سنگین است و ممکن است برخی بیماران ۴۸ ساعت بیهوش بمانند و بعد بیدار شوند.

وی با بیان اینکه به‌طور کلی در جراحی قلب احتمال بروز عوارضی مانند نابینایی، فلج اندام‌ها و حتی اختلال تکلم وجود دارد، افزود: یکی از این چهار بیمار بعد از ۴۸ ساعت بیدار شده و در حال حاضر هوشیار است. البته این بیمار کمی دچار عارضه ضعف اندام شده که در حال بهبود است، اما سه بیمار همچنان بیهوش بوده و سطح هوشیاری‌شان پایین است که این موضوع برایمان غیرمعمول است.

پورحسینی تاکید کرد: از همان روز، پیگیر بودیم که چرا این سه بیمار به‌هوش نیامدند. بر همین اساس متخصص مغز و اعصاب مرکز قلب تهران و حتی یک نفر از اساتید مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره)، هر سه بیمار را به طور کامل ویزیت کردند. بعد از انجام بررسی‌ها مشخص شد که همه ارگان‌های این سه بیمار اعم از قلب، کبد و کلیه خوب بوده و فقط سطح هوشیاری‌شان پایین است. بعد از پیگیری‌های مکرر و انجام سی‌تی‌اسکن‌ها و ام‌آرای مغز، مشخص شد که در برهه‌ای از زمان بیماران دچار هایپوکسی (عبارت است از میزان اکسیژن خون شریانی و زمانی که این کاهش در اکسیژن در سطح سلولی منجر به کاهش اکسیژناسیون بافتی شود) شده‌اند.

وی ادامه داد: بر این اساس ما تمام سیر بیهوشی این بیماران را بررسی کردیم و مشخص شد که فشار گاز اکسیژن در طول عمل در حد نرمال بوده است. بعد از آن نگران بودیم که داروهایی که زمان بیهوشی برای این بیماران استفاده شده، دچار مشکل بوده است بر این اساس تمام داروها را به آزمایشگاه مرجع ارسال کردیم که بررسی کردند و تا به امروز اعلام کردند که داروها مشکلی نداشته و قابل استفاده هستند. البته اینکه برخی بیماران در طول جراحی قلب و بعد از بیهوشی دچار هایپوکسی شوند، عارضه‌ای شناخته شده است، اما آنچه ما را نگران می‌کرد این بود که این بیماران در یک روز دچار این عارضه شدند. بر همین اساس همچنان در حال پیگیری موضوع هستیم تا به نتیجه برسیم.

پورحسینی تاکید کرد: یک روز بعد از این اتفاق اعمال جراحی الکتیو (غیراورژانس) را متوقف کردیم، اما مجددا بعد از اینکه نتیجه داروها آمد و اعلام شد داروها مشکلی ندارند، مجددا اعمال جراحی را انجام دادیم. تا کنون هم حدود ۶۰ عمل جراحی در مرکز به خوبی انجام شده است.

رئیس مرکز قلب تهران در خاتمه همچنین گفت: میزان اعمال جراحی مرکز مقداری کمتر شده؛ چراکه محدودیت پذیرش در آی‌سی‌یو مرکز قلب تهران وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.