ایده «گفت‌وگوی ملی» در حالی بار دیگر به موضوعی جدی و قابل بحث بین سیاسیون و جناح‌های سیاسی تبدیل شده که به عقیده بسیاری نباید آن را محدود به احزاب سیاسی دانست.

پیگیری موضوع «گفت وگوی ملی» از سوی ائمه‌جمعه و نقش آنها در تحقق این ایده نیز از موضوعاتی است که با استقبال برخی تریبون داران نمازجمعه مواجه شده به طوریکه آیت‌الله طباطبایی‌نژاد امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرده که با «گفت وگوی ملی» در راستای رفع مشکلات مردم صد درصد موافق است.

در همین رابطه حجت الاسلام هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفتوگویی با خبرآنلاین مهم‌ترین آسیب حال حاضر کشور را طرح موضوعات و اظهارنظر مسئولان در فضای مجازی دانسته و بر این باور است که گفت وگوی ملی باید در فضای حقیقی انجام شود.

او معتقد است: تریبون‌های نماز جمعه به عنوان حقیقی‌ترین فضا به عنوان فرصتی برای شنیدن صحبت‌ها آنهم بدون واسطه با هدف رفع سوء تفاهم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

جریانات سیاسی با تنگ نظری به هم نگاه نکنند

این چهره سیاسی درباره لزوم توجه به گفت وگوی ملی از سوی تریبون‌داران نماز جمعه گفت: ایده «گفت وگوی ملی» از دو بعد قابل تفسیر و تعبیر است، واقعیت آن است که اگر ایده گفتوگوی ملی در مسیر همگرایی بیشتر در دستور کار قرار گیرد به طور قطع منجر به رفع سوء تفاهمات، افزایش اعتماد و همگرایی بیشتر گروه‌ها، احزاب و ... خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه کشور امروز از مسیر انتقال حرف‌ها و اظهارنظرها در فضای مجازی آسیب دیده است، تاکید کرد: نداشتن جلساتی برای گفتوگوی مستقیم و نبود فرصتی برای شنیدن صحبت‌های یکدیگر آنهم بدون واسطه، زمینه ساز بروز اختلاف و سوءتفاهماتی شده که روز به روز هم تشدید می شود.

وی ادامه داد: زمانیکه جریان‌های سیاسی گفت وگوهای رو در رو نداشته باشند با تنگ‌نظری و بدبینی به هم می نگرند و شرایطی ایجاد می شود که در واقع شاهد دعوای جناح‌ها با ادبیاتی همچون دعوای کفر و اسلام، انقلابی و ضد انقلاب، خائن و خادم خواهیم بود، گو اینکه به واقع عده ای در سپاه کفر و گروه دیگر در سپاه اسلام هستند که بسیار آسیب زا است.

هاشم زاده هریسی با تاکید بر اینکه شکل‌گیری گفت وگوی ملی بر پایه صداقت و مصلحت بازخوردی موثر در کشور خواهد داشت، تصریح کرد: به طور قطع در چنین شرایطی تریبون‌های نماز جمعه نیز باید در این مسیر حرکت کرده و گفت وگوی ملی را در تریبون ها ترویج کنند.

تریبون های نماز جمعه را آلوده نکنیم

هاشم‌زاده هریسی با تاکید بر اینکه گفت وگوی ملی باید در فضای حقیقی انجام شود، تاکید کرد: تریبون‌های نماز جمعه به عنوان حقیقی‌ترین فضا می تواند به محل طرح موضوعات مختلف بدون واسطه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ایده گفت وگوی ملی نباید درگیر سیاست‌بازی شود، افزود:  سیاسی شدن گفت وگوی ملی نه تنها اثرات مثبت آن را از بین خواهد برد بلکه فضا را متشنج تر می کند که در چنین شرایطی طرح آن از تریبون‌های نماز جمعه نیز تریبون‌ها را آلوده خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نماز جمعه تجمعی همگانی است، تصریح کرد: اجرای ایده گفت و گوی ملی در تریبون ها فضایی را فراهم خواهد کرد که همه گروه های سیاسی از هر جناحی در آن شرکت کرده و نماز جمعه مخصوص یک جناح خاص نباشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.