محمدرضا رزاقی تصریح کرد: متقاضیان ورود به مدارس شاهد الزاماً باید به سایت سجا مراجعه و بر اساس کد ملی و اطلاعات دریافتی، مرحله اول ثبت‌نام را انجام دهند لذا تأکید می‌کنم مراجعین قبل از دریافت کد رهگیری نباید از سایت خارج شوند زیرا اگر کد مذکور را دریافت نکنند ثبت‌نام آن‌ها قطعی نخواهد بود.

*محدودیتی برای ثبت‌نام در مدارس شاهد وجود ندارد

وی در پاسخ به سؤالی در مورد شرایط دانش آموزان متقاضی خاطرنشان کرد: تمام دانش‌آموزانی که بر اساس شرایط قانونی، شرایط ورود به مدارس رادارند می‌توانند در مدارس شاهد ثبت‌نام کنند و هیچ منعی برای آنان وجود ندارد اما به لحاظ اولویت‌هایی که اعلام کردیم، افراد متناسب با اطلاعاتی که ارائه می‌دهند می‌توانند در مدارس شاهد ثبت‌نام کنند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران گفت: با توجه به ظرفیت مدارس شاهد، اولویت اول با فرزندان شاهد، جانبازان و ایثارگران است و در مرتبه بعد جامعه ایثارگری و سپس دانش‌آموزانی که به لحاظ فرهنگی، علمی و هنری و ورزشی دارای توانمندی‌هایی بودند و یا فرزندان خیران مدرسه‌ساز می‌توانند در اولویت‌های بعدی قرار داشته باشند.

*مدارس شاهد هیچ آزمون ورودی ندارند

وی برگزاری هرگونه آزمون ورودی به مدارس شاهد را منتفی دانست و افزود: هیچ‌گونه آزمون ورودی انجام نمی‌شود و فقط همان شرایطی که عنوان کردیم؛ در پایه اول فقط شرایط سه‌جلی و در پایه‌های بعدی تنها شرایطی که برای ورود اعلام کردم اعمال می‌شود.

رزاقی در پاسخ به این سؤال که؛ دانش‌آموزانی که دوره ابتدایی یا متوسطه دوره اول را در مدارس شاهد گذرانده‌اند آیا می‌توانند بدون دارا بودن شرایط اعلام‌شده وارد مدارس شاهد دوره بعدی شوند؟ اظهار کرد: دانش آموزان برای ورود به پایه جدید حتماً باید دوباره موردسنجش مدارک قرار بگیرند و با توجه به مدارکی که ارائه می‌دهند و ظرفیت مدارس موردتقاضا مجدداً بر اساس اولویت‌های تعیین‌شده موردپذیرش قرار می‌گیرند.

*تحصیل ۳۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شاهد

وی از فعالیت ۱۳۵۰ مدرسه شاهد در سطح کشور خبر داد و افزود:در این مدارس در سال تحصیلی جاری حدود ۳۸۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۲۰۷ هزار دانش‌آموز معادل ۶۰ درصد از جامعه شاهد و ایثارگری هستند و ۴۰ درصد مابقی نیز غیر ایثارگر هستند.

مدیرکل امور شاهد و ایثار گران در پاسخ به سؤال؛ آیا در کلان‌شهرها محدوده جغرافیایی هم مطرح است؟ گفت:محدوده جغرافیایی وجود ندارد و اما اگر چیزی در این خصوص مطرح شود مربوط به سیاست استان‌ها است، لذا امسال به‌طور خاص تمام مراحل ثبت‌نام بر عهده استان است وآن ها نیز با توجه به سقف ورودی مدارس و کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند، تأکید می‌کنم کلاس‌ها نباید بیش از ۳۰ نفر دانش‌آموز داشته باشند، اما در موارد خاص می‌توانند ۱ یا ۲ نفر به این آمار اضافه کنند.

*اجرای طرح پراکنده مدارس شاهد

وی در خصوص پراکندگی مدارس شاهد و همچنین وجود این نوع مدارس در مناطق محروم تصریح کرد: ایجاد مدارس شاهد بر اساس مطالبه استان و منطقه بوده و اصلاً این‌طور نبوده که بگوییم مدارس شاهد در مناطق محروم باشند لذا بر اساس آنچه درخواست داشتیم مدارس شاهد را در استان‌ها و مناطق تأسیس کردیم.

رزاقی ادامه داد: درجاهایی که مدارس شاهد داریم اما آمار دانش آموزان کم است دانش آموزان را در سایر مدارس عادی تقسیم می‌شوند که به آن طرح پراکندگی می‌گوییم، البته موظفیم با مساعدت بنیاد شهید نسبت به امر تحصیلی آن‌ها اقدام کنیم چنانکه در سال گذشته این مهم را با مسئولیت مدیران مدارس طرح پراکنده آغاز کردیم.

*اجرای طرح تدبیر و طرح تعالی در مدارس شاهد

وی با اشاره به اجرای سند تحول در مدارس شاهد اظهار کرد: از سال ۹۵ تحقیقاً بنا را بر این گذاشتیم که سند تحول به‌عنوان پایه در چهارچوب تمام برنامه‌های الزامی قرار بگیرد. ضمن پایبندی به تمام سیاست‌های کلان وزارتخانه و ملزم بودن به رعایت آن‌ها، طرح تدبیر را در دوران ابتدایی و طرح تعالی مدیریت را در دوره متوسطه اول و دوم در کلیه مدارس شاهد کشور به‌عنوان دستورالعمل ویژه اعلام کردیم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران اذعان کرد: برای اینکه مدارس شاهد با توجه به ویژگی‌های قانون‌گذار در اساسنامه‌ای که در سال ۹۶ ابلاغ شد و اداره کل مدارس شاهد را موظف به استانداردسازی مدارس شاهد کرد و برای عمل به آن چهارچوب‌ها، فعالیت کنند، برنامه‌های مدارس شاهد را با محوریت سند تحول و برنامه تعالی در قالب شناسنامه مدارس شاهد ارائه کردیم و دوره‌های آموزشی مربوطه را برای مدیران مدارس در سراسر کشور به‌صورت کارگاهی برگزار کردیم.

*پیشتازی مدارس شاهد در اجرای دستورالعمل‌ها

وی ادامه داد: در این کارگاه‌ها می‌توان گفت که نه‌تنها سند تحول را ابلاغ کردیم بلکه آن را به مرحله اجرا درآوردیم، درنتیجه مدارس شاهد در اجرای خیلی از دستورالعمل‌هایی که در وزارتخانه طراحی‌شده است، پیشتاز هستند.

رزاقی در خصوص سیاست مهارتی شدن مدارس شاهد گفت: یکی از مواردی که به جد پیگیری کردیم در طول سال‌های اخیر، این بوده که ایده‌ها را ابتدا با مدیران مدارس درمیان بگذاریم. این ایده‌ها متناسب با مقتضیات استان‌ها است، به همین دلیل در مدارس شاهد این امکان وجود دارد که بتوانیم موضوع مهارت آموزشی را به‌عنوان شعار بلکه به‌عنوان یک جریان اجرا کنیم.

*برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران مدارس شاهد

وی ادامه داد: در دوره ابتدایی شاداب سازی مدارس از طریق مهارت‌آموزی را در دستور کار قراردادیم و به‌طور خاص امسال در ابتدایی رویکردمان این است که مهارت‌آموزی متناسب با یادگیری در مدارس شاهد انجام شود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران اضافه کرد: همین‌طور در دوره متوسطه مهارت‌آموزی را به‌عنوان رویکرد با دو جریان در دستور کار است؛ استفاده اول اینکه از کارگاه‌ها در مدارس شاهد که هم‌زمان با طرح ایران مهارت شد. که در این طرح سهم بالایی متناسب با پتانسیل استان را مدارس شاهد دارند. و دوم اینکه بحث ایجاد کاردانش ضمیمه در مدارس شاهد است که همچنان پیگیر هستیم تا بتوانیم در مدارس شاهد اجرا کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تحصیل اتباع خارجی در مدارس شاهد گفت: بر اساس آخرین دستورالعمل همه مدارس باید از فرزندان اتباع ثبت‌نام کنند و طبیعتاً این شامل مدارس شاهد هم می‌شود ولی در مدارس شاهد با توجه به همان اولویت‌ها این ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود.

*افزایش ۲۰ درصدی شهریه مدارس شاهد

رزاقی در خصوص میزان شهریه در مدارس شاهد اظهار کرد: هر طرحی که قرار باشد در مدارس شاهد اجرا شود باید ابتدا از طرف ستاد شاهد مصوب و به اداره کل امور شاهد و ایثارگران ابلاغ شود، هزینه کمک سرانه دانش آموزان شاهد را بنیاد شهید تقبل می‌کند، اما هزینه دانش آموزان آزاد را والدین پرداخت می‌کنند و امسال در حدود ۲۰ درصد افزایش شهریه داشتیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.