«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس روز جمعه فرصت را برای استقبال از استعفای «ترزا می» نخست وزیر این کشور در پی بن بست خروج از بریتانیا از دست نداد و ساعتی پس از این اقدام در پیامی توئیتری این مطلب را اعلام کرد.

وی نوشت که «می» با اعلام استعفای خود پذیرفته است که نه شخص او و نه حزب «دچار اختلاف و از هم گسیخته» محافظه کار توانایی اداره کشور را ندارند.

کوربین همچنین گفت رهبر جدید این حزب که پس از «می» بر سر کار می‌آید باید با برگزاری فوری انتخابات امکان تصمیم گیری برای آینده را برای مردم انگلیس فراهم کند.

«می» صبح جمعه (به وقت لندن) در سخنانی برابر داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری) ضمن اعلام خبر استعفای خود تا ۷ ژوئن (۱۷ خردادماه) گفت تا زمانی که رهبر جدید حزب محافظه کار انتخاب شود، نخست وزیر باقی می‌ماند.

وی گفت: اکنون برای من روشن شده که به نفع کشور است تا یک نخست وزیر جدید، تلاش‌ها برای برگزیت را هدایت کند. پس امروز اعلام می‌کنم که به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار در روز جمعه ۷ ژوئن استعفا می‌دهم تا نفر بعدی انتخاب شود.

وی عنوان کرد که جانشین او اینک مسئول پیدا کردن راهی است که به نتیجه رأی مردم در همه پرسی سال ۲۰۱۶ احترام گذاشته و در پارلمان اجماع ایجاد کند.

«می» با اشاره به اینکه نتوانست این اجماع را بر سر طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا ایجاد کند، «سازش» را کلید عبور از بن بست کنونی توصیف کرد.

به این ترتیب انتخابات درونی حزب محافظه کار که چند هفته‌ای است بر اثر افزایش فشارهای برای کناره گیری «می» به صورت بی صدا آغاز شده بود، رسماً از دو هفته دیگر آغاز خواهد شد.

کمیته ۱۹۲۲ حزب، مسئول برگزاری انتخابات حزب محافظه‌کار است و قاعدتاً از همان شیوه‌ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی منجر به انتخاب «ترزا می» شد، استفاده می‌کند. البته این موضوع بایستی به تائید هیات ‌رئیسه حزب محافظه‌کار برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.