پایگاه اطلاع رسانی این کمیسیون اعلام کرد حزب بهاراتیا جاناتا (بی جی پی) به رهبری «نارندرا مودی»، نخست وزیر کنونی، موفق به تصاحب ۳۰۳ صندلی پارلمان شده است. این درحالی است که در انتخابات ۲۰۱۴ حزب بی جی پی ۲۸۲ صندلی را از آن خود کرده بود.

بر اساس این گزارش رقیب اصلی بی جی پی، یعنی حزب کنگره به رهبری رائول گاندی موفق به دراختیار گرفتن ۵۰ صندلی شده است. به این ترتیب، حزب بهاراتیا جاناتا بدون نیاز به ائتلاف با احزاب دیگر نخست وزیر و دولت پنج سال آینده هند را برمی گزیند.

فرایند رای گیری در هفدهمین دوره انتخابات پارلمان هند از ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) آغاز شده بود و تا ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) ادامه داشت. حدود ۹۰۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در این دوره از انتخابات بودند. سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز مجری برگزاری این انتخابات بودند.

در انتخابات هند احزاب نقش به سزایی دارند و مردم به برنامه‌ها ونامزد‌های آن‌ها رای می‌دهند. ۲ هزار و ۲۹۲ حزب در هند فعال هستند. هر حزبی که بتواند دست‌کم ۲۷۲ صندلی پارلمان را از آن خود کنند طبق قانون مجاز به تعیین نخست وزیر آینده است. در صورت به دست نیامدن این حدنصاب بین احزاب ائتلاف صورت می‌گیرد.

طبق گفته مسئولان کمیسیون انتخابات هند برای برگزاری هفدهمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور بیش از ۷ میلیاردلار هزینه شده است که ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. همچنین میزان مشارکت هندی‌ها در انتخابات پارلمانی گذشته در سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۶ درصد بود، اما امسال به حدود ۶۸ درصد افزایش یافت.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.