متخصصان می‌گویند یکی از مهمترین دلایل سردرد در میان روزه‌داران، کم‌آبی است. روزه‌داری به ‌ویژه در فصل گرما، بیشتر از هر زمان دیگری، منجر به کم آب شدن بدن می‌شود و به دنبال آن احساس ‌سردرد و سرگیجه هم ایجاد می‌شود.

البته باید به این عوامل ترک عادت‌های روزانه مثل مصرف کافئین در ‌چای و قهوه و ... را هم اضافه کرد. کمبود خواب و استراحت، کاهش قندخون در طول روزه‌داری، کم شدن ‌مصرف کافئین، کم آبی بدن، کم خونی و مشکلات دستگاه گوارش و معده را می‌توان از دلایل ایجاد سردرد و ‌سرگیجه در میان روزه‌داران اعلام کرد. با همه اینها، اما سردرد روزه‌داری چیزی نیست که نتوان آن را کنترل ‌یا مدیریت کرد. در اینجا چند روش ساده برای مدیریت سردرد در ماه رمضان پیشنهاد می‌شود.

‎ ‎سردرد ناشی از کاهش مصرف کافئین‎:

اگر شما عادت دارید هر روز فنجان‌های زیادی چای و قهوه مصرف کنید، باید مصرف کافئین خود را کاهش ‌دهید. با این حال با توجه به اینکه ماه رمضان شروع شده است، چای و قهوه را در هنگام سحر بنوشید که به ‌جلوگیری از سردرد بدون کافئین کمک می‌کند. علاوه بر این مورد به منظور پیشگیری از این نوع سردرد بهتر ‌است افراد ٢ تا ٣ هفته قبل از شروع ماه رمضان مصرف چای، قهوه و مواد دارای کافئین در رژیم غذایی خود را ‌کاهش دهند. ‌

سردرد ناشی از هیپوگلیسمی یا افت قند خون:‌

قند خون پایین (یا هیپوگلیسمی)، یک عامل مرسوم برای سردرد است. اگر قبل از شروع روزه‌تان یک وعده ‌غذایی با مقدار قند بالا مصرف کنید، می‌توانید سطح قند خون خود را به سرعت افزایش دهید. این امر باعث ‌کاهش و رفع سردرد می‌شود، اما خوردن یک وعده غذایی با مقدار قند پایین قبل از روزه می‌تواند باعث ایجاد ‌سردرد در طول روز شود‎.

سردرد به دلیل کم‌آبی بدن:‌

مغز انسان اغلب از آب تشکیل شده و به مقدار آب موجود در آن بسیار حساس است. این بدان معنی است که ‌بدن فرآیند سهمیه‌بندی آب را آغاز می‌کند و حفاظت از مغز شما در صورتی که کمبود آب برای مدتی ‌طولانی ادامه یابد، کاهش پیدا می‌کند. دهیدراته شدن بدن به طور مستقیم باعث درد و خستگی، سردرد و ‌انرژی کم می‌شود‎. برای حل این مشکل، هنگام سحر مقدار زیادی آب بنوشید و شما باید تا جایی که ممکن ‌است، از مواجهه با محرک‌هایی مثل استرس، خستگی و کمبود خواب در طی روزه اجتناب کنید، به خصوص ‌اگر در معرض سردرد هستید‎. ‎‌ استراحت و خوابیدن می‌تواند به جلوگیری از سردرد کمک کند و اجازه نمی‌‌دهد شما روزه‌تان را بشکنید‎.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.