مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی به خبرنگاران گفت: لیبی در حال حاضر حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. اگرچه تولید و صادرات این کشور تاکنون از تشدید درگیری‌ها میان ارتش ملی لیبی و سایر گروه‌های مسلح تأثیری نگرفته، اما درگیری‌ها ممکن است میادین نفتی و زیرساخت صادراتی را تخریب کند. جنگ بازگشته است و باید متوقف شود.

سانالا به یک حمله اخیر نزدیک میدان نفتی زلاح در منطقه سرت در حدود ۷۵۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس اشاره کرد و گفت: برای ادامه تولید نفت جنگ باید متوقف شود. وی که برای شرکت در نشست کمیته نظارتی مشترک اوپک و غیراوپک به جده عربستان سعودی رفته بود، گفت: این درگیری‌ها مانعی برای تلاش‌های شرکت ملی نفت برای بازسازی صنعت نفت است. فروش نفت و گاز تقریباً همه درآمد لیبی را تشکیل می‌دهد هدف ما جذب سرمایه گذاری خارجی است و این درگیری‌ها مانند این است که به روی سرمایه گذاران آتش بگشایید. اگر وضعیت همین طور ادامه پیدا کند ۹۵ درصد از تولید از بین خواهد رفت.

نیروهای ارتش ملی لیبی ماه گذشته پیش‌روی به سوی طرابلس را آغاز کرده و باعث فروپاشی صلحی شدند که اجازه داده بود تولید نفت لیبی در مارس به بالای یک میلیون بشکه در روز صعود کند.

برخی از شرکت‌های نفتی بین‌المللی مانند اِنی به دلیل ادامه درگیری‌هایی که برخی از آنها نزدیک تأسیسات نفت و گاز رخ می‌دهد تخلیه کارکنان خود از طرابلس را آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارش پلاتس، سانالا اظهار کرده اگر امنیت حفظ شود تولید نفت لیبی امسال می‌تواند به ۱.۴ میلیون بشکه در روز صعود کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.