«العربی الجدید» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که وزیر خارجه این کشور در سفری که اخیرا به عراق داشته، به مقام‌های این کشور در خصوص تعامل با ایران هشدار داده است.

این خبرگزاری به نقل از دو منبع در دولت عراق مدعی شد که «مایک پامپئو» به دولت این کشور هشدار داد بین آمریکا و بی‌طرفی یکی را انتخاب کنند.

بر اساس ادعای این دو مقام عراقی، وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر به دولت عراق گفته است: «یا در کنار ما بایستید یا اینکه بی‌طرف باشید».

دو منبع آگاه که نخواستند هویتشان فاش شود، گفته‌اند که پامپئو در بغداد، اطلاعاتی را که آمریکا به دست آورده، در اختیار دولت عراق قرا داده است؛ اطلاعاتی که بر اساس آن واشنگتن مدعی است نیروهای آمریکایی در عراق در معرض تهدید‌ هستند.

بر اساس ادعای این خبرگزاری آمریکایی، پامپئو پیامی بدین مضمون به عراقی‌ها ارسال کرده که اگر در هر رویارویی با ایران در کنار آمریکا نمی‌توانید باشید، حداقل علیه این کشور نباشید.

پامپئو همچنین طی این پیام مقام‌های عراق را تهدید کرده است که واشنگتن در صورت وقوع هرگونه حمله یا تهدیدی علیه افراد و تأسیسات آمریکا در عراق، «حق قانونی» خود می‌داند که از خود دفاع کند.

آسوشیتدپرس در تهیه این گزارش، از منابع آمریکایی نیز استفاده کرده است. این رسانه آمریکایی به نقل از سه مقام مسئول در دولت ترامپ نوشت که پامپئو به «حملات پیش‌دستانه» علیه ایران یا استفاده از خاک عراق جهت انجام عملیات علیه  ایران فکر نمی‌کند.

این سه منبع آمریکایی به شرط عدم افشای هویتشان به آسوشیتدپرس گفتند که وزیر امور خارجه آمریکا به عراقی‌ها گفته است که واشنگتن خواهان «بی‌طرفی عراق» است؛ ولی در صورت لزوم پاسخ خواهد داد یا از خود دفاع خواهد کرد.

این خبرگزاری به نقل از یک ژنرال در وزارت دفاع عراق نیز نوشت که بغداد در حال حاضر اقدامات احتیاطی در پی درج اطلاعاتی در خصوص وجود تهدید علیه آمریکایی‌ها در عراق اتخاذ کرده است. ولی به گفته او، این اقدامات به سطح بالایی نرسیده است.

هر سه منبع آمریکایی و ژنرال عراقی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته‌اند که حق ندارند در ارتباط با مسائل مذکور با رسانه‌ها صحبت کنند.

دولت آمریکا هفته گذشته با طرح این ادعا که نیروهایش در عراق در معرض خطر هستند، کارکنان غیرضروری را از سفارت خود خارج کرد. دولت عراق با رد این ادعا گفت که این کشور امن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.