منابع خبری عربی از جمله روزنامه سعودی الشرق الاوسط اعلام کرد که عربستان و اعراب حاشیه خلیج فارس با استقرار نیروهای آمریکایی در این کشورها موافقت کرده‌اند.

منابع مطلع به این روزنامه گفتند که این موافقت بر اساس توافقات دوجانبه میان آمریکا از یک طرف و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از طرف دیگر بوده وهدف آن مقابله با هرگونه احتمال حمله ایران است.

«علی الغانمی» عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق امروز شنبه در واکنش به این اقدام اعراب، تأکید کرد که «این اقدام عجیب نیست و هر زمان نیروهای آمریکایی بخواهند در منطقه خلیج [فارس] دست به تحرک بزنند، مانعی پیش روی خود نمی‌بینند، بلکه با استقبال [اعراب]» مواجه می‌شوند.

الغانمی به پایگاه خبری «بغداد الیوم» با اشاره به تجارب مشابه در دو جنگ خلیج فارس و همچنین ورود نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ برای اشغال عراق، گفت که این «پذیرش در چارچوب توافقات مخصوص با ائتلاف ناتو و همچنین آمریکاست».

وی درباره اینکه این استقرار موجب حمله به عراق خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: «استقرار جدید [نیروهای] آمریکا، مقدمه‌ای برای حمله به عراق نیست... و فکر حمله مستقیم بعید است».

این نماینده عراقی با اشاره به تلاش مسئولان عراقی برای اینکه این کشور نقطه‌ای برای آغاز تهدید نباشد، خاطر نشان کرد: «طرفهایی که از نظر عقیدتی و اجتماعی با ایران ارتباط دارند، مخالف هر گونه حمله احتمالی به ایران هستند».

 در همین ارتباط، منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند که تماس‌های متعددی بین کشورهای عربی در حال انجام است تا در حاشیه نشست سران کشورهای اسلامی که در دهه آخر ماه رمضان در مکه برگزار خواهد شد، نشست محدود سران کشورهای عربی نیز در حاشیه آن برگزار شود.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود افزودند که این نشست در صورت برگزاری شامل سران کشورهای عربی خواهد بود که در نشست سران اسلامی حضور خواهند یافت و دیدگاه مشترکی در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.