آمریکا خواهان تقبل هزینه های بیشتر تسلیحاتی از سوی اروپا در ناتو است و درعین حال هرگونه استقلال دفاعی را نیز از سوی اروپا نمی‌ پذیرد، به همین دلیل دولت ترامپ با نوشتن نامه ای به اتحادیه اروپا، به این اتحادیه هشدار داد، طرح های کنونی دفاعی اروپا در حال به خطر انداختن چندین دهه همگرایی دفاعی فرا آتلانتیکی و همکاری های نظامی از طریق ناتو است.

به گزارش روزنامه ال پاییس، این نامه مملو از تهدیدها، انتقاد و تقابل سیاسی و تجاری در صورتی‌ که بروکسل، تلاش کند طرح های تسلیحاتی اروپایی را برون حضور آمریکا حفظ یا توسعه دهد.

نامه وزارت دفاع آمریکا علیه طرح های اروپا در حالی‌ تنش ها بین اروپا و دولت «دونالد ترامپ» را تشدید می‌ بخشد که روابط این دو به دلیل امتناع آلمان و انگلیس در اجازه دادن به شرکت &#۳۹;هوآوی&#۳۹; برای اینکه در توسعه تلفن های نسل پنجم شرکت داشته باشد، تیره شده است.

 

از سوی دیگر، آمریکا در حالی‌ این واکنش را نشان می‌ دهد که پارلمان اروپا در روز ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) با ایجاد یک صندوق دفاعی اروپایی با اختصاص ۱۳ میلیارد یورو برای سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ به طور موقت موافقت کرد.

علاوه بر آن، واشنگتن با شروط کلی همکاری دایم سازماندهی‌ شده موسوم به پسکو(pesco ) مخالفت کرده است. در چارچوب این توافق، ۲۵ کشور اتحادیه اروپا، توسعه ۳۴ پروژه تسلیحاتی را راه اندازی کرده اند.

 

«الن لورد» معاون وزیر دفاع آمریکا در نامه ای خطاب به «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به وی هشدار داده که آمریکا، عمیقا از تصویب مقررات صندوق دفاع اروپا و شروط کلی پسکو نگران است.

مقررات صندوق دفاع اروپا اجازه می‌ دهند که شرکت های غیر عضو اتحادیه اروپا در این پروژه مشارکت داشته باشند اما بنیان های این پروژه به طور انحصاری اروپایی است و اجازه نمی‌ دهد که کشورهای ثالث، کنترلی بر روی صادرات سلاح های ساخته شده اعمال کنند.

 

مشارکت در پروژه های پسکو نیز محدود است و باید به اتفاق آرای کشورهای اتحادیه اروپا تصویب شود و به همین دلیل واشنگتن می‌ ترسد که وتوی تنها یک عضو ، وی را از بازی بیرون اندازد.

متن انتقادی نامه آمریکا، همچنین اتحادیه اروپا را متهم به توسعه توانمندی های نظامی همراه با تولیدات تکراری، سیستم های نظامی ناسازگار، پراکندگی منابع اندک دفاعی و رقابت غیر ضروری بین ناتو و اتحادیه اروپا می‌ کند.

 

دولت ترامپ فقط به شکایت تند و اعتراض اکتفا نمی‌ کند. نامه لورد که یک سرباز کهنه کار صنعت اسلحه سازی با بیش از ۳۰ سال تجربه می‌ باشد همچنین حاوی هشدارها و تهدیدات جدی در مورد عواقب اقدامات اروپا است.

لورد در نامه مذکور خاطرنشان ساخت: واضح است که اگر آمریکا محدودیت های متقابل مشابهی‌ را اعمال کند برای متحدان و شرکای اروپایی ما خوشایند نخواهند بود. ما نمی‌ خواهیم در آینده برای چنین تصمیمی برنامه ریزی کنیم زیرا چنین تصمیمی زیان میلیون دلاری بر شرکت های اسلحه سازی اروپا خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.