وی این اظهارات را روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح کرد و گفت: ما به شدت نگران خطر بروز درگیری نظامی بین طرفین هستیم که به صورتی اتفاقی رخ دهد.

 

هانت بروز درگیری نظامی را برای هر دو طرف غیرضروری توصیف کردوافزود: نبایستی ایران را در مسیر دست یابی به سلاح هسته ای قرار دهیم. چون اگر ایران به قدرت هسته ای تبدیل شود، همسایگانش هم می خواهند مسیر مشابهی را طی کنند. این در حالی است که خاورمیانه یکی از بی ثبات ترین مناطق جهان بوده و این یک گام در مسیر اشتباهی است.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۴گزارش خود از فعالیت های هسته ای ایران و بعد از توافق برجام پایبندی ایران به این توافق را تایید و گفته است که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران هیچ انحرافی نداشته است.

پیش از این ˈدیدی ریندرزˈ وزیر خارجه بلژیک هم بر لزوم اجرای کامل برجام از سوی همه طرف ها تاکید کرد و گفت : هنوز باور داریم که پنجره گفت و گو و دیپلماسی باز است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا هم خواهان پرهیز از تشدید تنش ها در روابط ایران و آمریکا شد و تاکید کرد که با تمامی ابزارها و اراده سیاسی از برجام حمایت می کنیم.

از سویی منابع آگاه در وزارت خارجه آمریکا امروز خبر دادند که &#۳۹;مایک پمپئو&#۳۹; با کوتاه کردن سفر خود به روسیه، امروز(دوشنبه) برای گفت وگو با وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد ایران و دیگر مسائل راهی بروکسل شده و فردا(سه شنبه) در سوچی با مقام های بلندپایه روس دیدار می کند.

نشست امروز وزیران خارجه اتحادیه اروپا، اولین نشست این وزرا بعد از هشدار برجامی ایران است.شورای عالی امنیت ملی ایران هفته گذشته در سالروز خروج آمریکا از برجام دربیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام از کاهش تعهدات ایران دربرجام خبر داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت ومنافع مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج دربندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸اردیبهشت ۹۸برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که برای پیاده‌سازی کامل برجام تلاش می‌کند.

آمریکا روز ۱۸اردیبهشت ماه سال گذشته از توافق هسته ۱+۵ با ایران خارج شده و تمامی تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.سایر کشورهای عضو این توافق با محکوم کردن اقدام واشنگتن اعلام کردند که به این توافق وفادار می مانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.