از ظریف می‌خواهم بماند

وزیر امور خارجه ژاپن با ابراز تعجب از استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف، از وی خواست تا در سمت خود باقی بماند. به گزارش «ایسنا» تارو کونو، روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود، در پاسخ به سوالی درباره استعفای ناگهانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: من دکتر ظریف را چندین بار دیده‌ام و چندین مکالمه تلفنی داشته‌ایم. او بسیار میانه‌رو است و در دستیابی به برجام نقشی حیاتی ایفا کرده است. به همین دلیل از شنیدن خبر استعفای او غافلگیر شدم. وزیر امور خارجه ژاپن افزود: از آخرین باری که با یکدیگر ملاقات کردیم، چندی نمی‌گذرد. می‌دانم که بنا بر قوانین ایران، دکتر ظریف همچنان وزیر امور خارجه است. از وی می‌خواهم که بماند. شنیده‌ایم که هنگام بازدید رئیس‌جمهور اسد از ایران و ملاقات با رئیس‌جمهور روحانی، دکتر ظریف در جلسه حضور نداشته است. پس این شرایط کمی مرا نگران می‌کند.

سیاست واشنگتن تغییر نکرده

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم به خبر استعفای ظریف واکنش نشان داد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در صفحه توییتر خود با تاکید بر اینکه سیاست واشنگتن در قبال ایران تغییر نیافته است، نوشت که از استعفای ظریف مطلع شده‌ و خواهد دید که این استعفا پذیرفته می‌شود یا خیر. وی همچنین با توجه به این موضوع، مدعی شد که سیاست آمریکا نسبت به ایران بدون تغییر می‌ماند و «حکومت ایران باید مانند کشوری به‎هنجار رفتار کند و به مردمش احترام بگذارد.»

قهر تاکتیکی

رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز در واکنش به خبر استعفای وزیر امورخارجه کشورمان این اقدام ظریف را تاکتیکی برای افزایش قدرتش توصیف کرد که پیش از این نیز جان کری را فریب داده بود.به گزارش «ایسنا» مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، اندیشکده وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکایی پس از انتشار خبر استعفای محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توییتری نوشت: «تردید دارم که ظریف به معنای واقعی استعفا کرده باشد. به نظر می‌رسد که این یکی از همان قهرهای تاکتیکی برای افزایش توان (اعمال) فشار او است. از جان کری (وزیر امورخارجه پیشین آمریکا) سوال کنید که در مذاکرات هسته‌ای با ایران فریب این کارها را خورد.»

نگرانی اتحادیه اروپا

در عین حال یکی از خبرنگاران یورونیوز در توییتی خبر داد که درباره استعفای ظریف با سخنگوی موگرینی صحبت کرده و او گفته است تا زمانی که این حکم تایید نشود، نظری نخواهد داد. اما اعلام کرد دستگاه سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا با نگرانی این موضوع را دنبال می‌کند و خواهان ادامه روند گفت‌وگوها درباره برجام است.

نتانیاهو: از دست ظریف راحت شدیم

رژیم صهیونیستی نیز نتوانست خوشحالی خود را کتمان کند. این رژیم در صفحه رسمی توییتر وزارت خارجه خود، با نسبت دادن اتهام «دروغگویی» به محمدجواد ظریف، به خبر استعفای وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد. همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر نوشت: «واکنش من به استعفای ظریف: ظریف رفت؛ از دستش راحت شدیم. مادامی که من اینجا هستم، رژیم ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید.»

ظریف، قربانی تندروی‌ها

همزمان ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان در واکنش به استعفای محمد جواد ظریف ودر صفحه توییتر خود نوشت: «دیپلماسی ایران نماد برجسته خود را یعنی محمد جواد ظریف که مهندس توافق هسته‌ای ایران با غرب بود، از دست داد.» این سیاستمدار لبنانی در ادامه نوشت که ظریف «قربانی تندروی‌ها» در داخل ایران شده است. از دیگر سو، جیسون رضاییان هم که مدتی در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت بود در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: «اگر چه محمدجواد ظریف را دوست ندارم؛ اما خروج وی ممکن است چیز خوبی نباشد و در حال حاضر با توجه به روابط پرتنش با آمریکا این استعفا نگران‌کننده خواهد بود.»