وزارت امور خارجه لهستان در بیانیه‌ای که در وبسایت خود منتشر کرده، آورده است: لهستان تصمیم گرفت دیدار مقامات اسرائیلی را پس از تصمیم دقیقه نودی آنان برای تغییر ترکیب این هیئت که نشانگر تمرکز مذاکرات بر مسائلی مرتبط با غرامت دارایی‌ها بود، لغو کند.

طبق این بیانیه، هیئتی از مقامات اسرائیلی به سرپرستی مدیرکل وزارت برابری اجتماعی اسرائیل قرار بود روز ۱۳ مه از ورشو دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چندین هزار ملی‌گرای لهستانی روز یکشنبه در اعتراض به یک قانون آمریکایی درباره غرامت دارایی‌های تصرف شده یهودیان طی هولوکاست در خیابان‌های پایتخت این کشور تظاهرات کردند. ورشو تاکید دارد که پرونده دارایی‌های ضبط شده یهودیان بسته شده است.

دولت راست‌گرای لهستان و همچنین اپوزیسیون میانه‌رو و لیبرال این کشور به این قانون که در ماه مه ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امضا شده، بی‌اعتنایی کرده و تاکید دارد که چنین قانونی تاثیری بر لهستان نخواهد داشت.

این قانون موسوم به "عدالت امروز برای بازماندگان (که خسارت آنان) جبران نشده"، وزارت امور خارجه آمریکا را ملزم می‌دارد که درباره پیشرفت کشورهایی مانند لهستان در روند جبران خسارت دارایی‌های تصرف شده یهودیان طی جنگ جهانی دوم تحقیق کرده و پس از آن به کنگره گزارش دهد.

ورشو سال گذشته قانونی را تصویب کرد که متهم کردن ملت یا دولت لهستان به همدستی در جرایم جنگی آلمان نازی را غیرقانونی می‌داند. این اقدام اعتراض اسرائیل را در پی داشت و ورشو در واکنش به این اعتراض این قانون را به گونه‌ای اصلاح کرد که امکان پرداخت جریمه یا صدور حکم حبس برای جرایم صورت گرفته علیه یهودیان را از بین ببرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.