دادگاه عالی ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ادگار زامبرانو، معاون رییس مجلس ملی ونزوئلا به اتهام "خیانت، توطئه و شورش داخلی آشکار" بازداشت شده است.

زامبرانو روز چهارشنبه توسط سرویس اطلاعات ملی بولیوار دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا به دلیل حمایت از شورش ۳۰ آوریل که از سوی خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا ترتیب داده شده بود، دستگیر شد.

در همین حال، مادورو اظهار کرد، ژنرال کریستفر فیگوئرا، رییس سابق سرویس اطلاعات ملی بولیوار کسی است که این کودتای نافرجام را با برقراری ارتباط با حدود ۳۰ عضو نیروهای مسلح که به تظاهرات گوایدو پیوستند، ترتیب داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مادورو درباره فیگوئرا گفت: او یک سال پیش توسط سازمان سیا جذب شد و به عنوان یک خائن، جاسوس و نفوذی مشغول فعالیت بود.

اقدامات اخیر دولت مادورو در آستانه تظاهراتی ملی که گوایدو خواستار برگزاری آن در امروز (شنبه) شده، تنش‌ها را در ونزوئلا تشدید کرده‌اند؛ تظاهراتی که هدف آن رد اقدامات دادگاه عالی علیه قانونگذاران اپوزیسیون است.

زامبرانو یکی از ۱۰ فردی است که دادگاه عالی او را به دست داشتن در شورش ۳۰ آوریل متهم کرده است.

دادگاه عالی همچنین اعلام کرده است که معاون رییس مجلس ملی ونزوئلا به مقر پلیس نظامی در کاراکاس منتقل شده است.

در همین حال لوییس فلوریدو، یکی دیگر از قانونگذاران متهم در ویدئویی اظهار کرد، به کلمبیا گریخته و از "حکومتی که می‌خواهد معاونان خودش را زندانی کند، پناه گرفته است".

سه تن دیگر از قانونگذاران متهم ونزوئلایی نیز خواستار پناهندگی در آرژانتین و ایتالیا شده‌اند.

لیلیا کامخو، وکیل زامبرانو نسبت به اینکه او به عنوان یک غیرنظامی به زندانی نظامی منتقل شده، اعتراض کرده و گفته است که حقوق او نقض شده است.

گوایدو دستگیری زامبرانو را بخشی از تلاش مادورو برای انحلال مجلس ملی ونزوئلا دانست که تحت کنترل اپوزیسیون این کشور است.

این رهبر اپوزیسیون در کنفرانسی خبری ضمن متهم کردن حکومت مادورو به "تروریسم دولتی"، اظهار کرد: اگر صحبت از کودتایی در ونزوئلا باشد، آن کودتا انحلال پارلمان ملی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.