محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در گفت‌وگویی، درباره تصمیم ایران در قبال«برجام» مبنی بر عدم پایبندی نسبت به برخی از مفاد در این توافق‌نامه، گفت: دیگر همه دنیا پذیرفته است جمهوری اسلامی ایران بیشترین حد خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری را در قبال برجام، نقض عهد آمریکایی‌ها و عدم انجام اقدامات عملی اروپائی‌ها داشته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: متاسفانه اقدام آخر آمریکایی‌ها که در رابطه با بحث غنی‌سازی و تولید آب سنگین بود ضربه بسیار مهلکی به برجام وارد کرد.به گفته نوبندگانی، جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل را از همین نقطه (عدم فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین) آغاز کرده که بسیار هوشمندانه است.وی با بیان اینکه معتقدم این همه خویشتنداری از سوی ایران باعث یک سوءتفاهم برای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها شده بود، گفت: آنها فکر می‌کردند ایران از سر ضعف همه این اقدامات نابخردانه را تحمل می‌کند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تاریخ نشان داده است این‌ها زمانی احساس کنند کشوری از موضع قدرت با آن‌ها برخورد خواهد کرد قطعا در مواضع‌شان تجدیدنظر خواهند کرد و معتقدم اقدام ایران یک شروع مناسب است.

وی ادامه داد: اقدامات بعدی هم همان‌طور که در اطلاعیه آمده است مبتنی بر اقدام اروپا که یکی از اضلاع مهم امضا کننده برجام هستند، خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا همه اقداماتی که ایران انجام خواهد داد چه خویشتنداری و چه مقابله به مثل بر اساس منافع ملی و امنیت ملی خواهد بود.وی با اشاره به موضع گیری‌های وزیر دفاع خارجه فرانسه گفت: بهتر است فرانسه از فرار رو به جلو دست بردارد و وزیر امور خارجه‌اش به عنوان یکی از کشورهای امضا کننده برجام بگوید چه اقدامی انجام داده است؟

نوبندگانی خاطر نشان کرد: کشورهای اروپایی با سختی‌های فراوان برجام را به تصویب رساندند و باید بیایند بگویند که به عنوان طرفین آن چه کرده‌اند؟ وی افزود: وزیر محترم خارجه فرانسه اعلام می‌کند برجام چیز خوبی است و شما بمانید؛ مگر ما سایر کشورهای خاورمیانه هستیم که هرچی آن‌ها بگویند ما هم بگوئیم چشم،‌ ما ایران ۵۰ سال پیش نیستیم و رئیس جمهور کشورمان هم بن‌سلمان نیست که اختیارش دست آمریکا باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.