به گزارش العهد، سفر غیر منتظره «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به عراق شب گذشته- سه شنبه- و نشست سریع و اضطراری  با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و «برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق چه پیام‌های را در خود نهفته دارد؟ 

برخی منابع اروپایی تأکید کردند که پمپئو تنها به این دو دیدار اکتفا نکرده و با مقا‌م‌های عالی‌رتبه عراقی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است. 

هنگامی که آمریکا اعلام کرد که با مقام‌های بلندپایه نشست داشته این بدان مفهوم است که با چهره‌ها، شخصیت‌ها و تشکل‌های سیاسی که منبع نفوذ خود در عراق می‌داند، نشست داشته است.

رسانه‌های عراق که این موضوع را به صورت ناهماهنگ با پیامدهای خطرناک منطقه مورد بررسی قرار داده‌اند، از تمایل آمریکا برای مشارکت در پروژه‌های انرژی این کشور خبر دادند. 

اگر موضوع از این قرار بود، آمریکا می‌توانست با انجام هماهنگی با عراق بدون اینکه نیاز باشد پمپئو را شبانه به عراق فرستد و با مقام‌های این کشور به صورت شتابزده  دیدار و گفت‌وگو کند،‌ این کار را انجام دهد. 

اما اخبار درز پیدا کرده از دفتر رئیس‌جمهور تأکید می‌کند که رایزنی‌های پمپئو با تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران و عدم تشدید آنها مرتبط بوده است.

رسانه‌های اروپایی نیز از موضوع دیگری سخن گفته‌اند. آنها معتقد هستند که دیدار پمپئو از عراق به منظور درخواست از دولت این کشور برای حمایت از نیروهای آمریکایی داخل عراق در مقابل حملات و آسیب‌های احتمالی صورت گرفته است.

این دیدار دو روز پس از اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر  اعزام سری جنگنده‌های «آبراهام لینکن»‌ و بمب افکن‌ها به خاور میانه برای مقابله با نیروهای ایران در تنگه هرمز صورت گرفته است.

رسانه‌های اروپایی اعلام کردند که پمپئو پس از دیدار با عبدالمهدی به خبرنگاران گفته است: «درباره اهمیت تضمین قدرت عراق برای حمایت مناسب از نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور بحث و رایزنی کردیم». اما پمپئو جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نداده است. 

این سفر فقط به دو صورت تحلیل می‌شود:

نخست این که پمپئو برای انجام معاملات تجاری در زمینه انرژی به عراق سفر کرده است که شخص وی نیز پس از بازگشت از بغداد مدعی شد که با مقام‌های عراقی درباره نیازهای این کشور در زمینه انرژی، زیر ساخت‌ها و به ویژه در زمینه برق،‌  نفت و گاز طبیعی و همچنین راهکارهای اقدام شتابنده برای بهبود شرایط زندگی مردم رایزنی کرده است. 

پمپئو این موضوع را در مسیر سفر به عراق توضیح داد و گفت: «من به بغداد می‌روم تا در آنجا در دیدار با مقام‌های عراق، بر آمادگی خود برای تداوم تضمین استقلال و حاکمیت عراق تأکید کنم».

وی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم انتقال جنگنده‌ها و بمب افکن‌ها به منطقه خاورمیانه گفت: «واشنگتن می‌خواهد از منافع خود در مقابل ایران دفاع کند و از در اختیار داشتن ابزارهای لازم برای تحقق این هدف مطمئن شود». 

 بنابراین آمریکا به خوبی می‌داند همان طور که خود از متحد بزرگی در خاورمیانه برخوردار است، ایران نیز از متحد قدرتمندی در منطقه برخورداراست و این پیمان نه تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورهای اسلامی حامل منافع سرنوشت‌ساز است. 

واشنگتن همچنین می‌داند که پیمان مقاومت در ایران،‌ سوریه،‌ عراق و لبنان پیمانی است در چارچوب منافع ملی که هر یک از گروه‌های مقاومت در کشورشان به آنها پایبند هستند. این پیمان بزرگ قادر به عبور از مرزها برای حمایت از منافع اسلامی است.

نتیجه اینکه دیدار پمپئو به‌رغم تحرکات نظامی آمریکا و واکنش‌های ایران که از توقف اجرای برخی مفاد توافق هسته‌ای خبر داده و نیروهایش را در تنگه هرمز به عنوان تنها گذرگاه نفتی جهان مستقر کرده است،‌ پیامی غیر از اینکه به جهانیان بگوید همچنان قدرت را در اختیار دارد،‌ دربر ندارد. 

البته بر اساس داده‌های موجود،‌ آمریکا نمی‌تواند وارد جنگ با ایران شود چرا که به خوبی از قدرت ایران و توان این کشور برای هدف قرار دادن منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه آگاه است.

اما درباره دیدار پمپئو از عراق نیز باید گفت که آمریکا به خوبی از میزان قدرت گروه‌های مقاومت در این کشور آگاه است و بنابراین، گوئی وی به بغداد آمده تا پیام‌هایی را به عراق برای ارسال به ایران ارائه داده و تأکید کند که آمریکا از گزینه نظامی علیه ایران استفاده نمی‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.