وب سایت دیلی بیست آمریکا گزارش داد روز یکشنبه، شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در پیامی به ایران، به خلیج فارس بمب افکن فرستاده است. مقامات دولتی ناشناس در توجیه این اقدام مدعی شدند که ایران قصد دارد با استفاده از نیروهای نیابتی اش، نیروهای آمریکایی را در سواحل یمن و عراق هدف قرار دهد.

« جان بولتون » مشاور امنیت ملی، همچنین در مورد این پرونده با سرویس اطلاعاتی آمریکا صحبت کرده است. 

اما چندین منبع نزدیک به این موضوع به دیلی بیست گفته اند که دولت، هشدارهای بولتون را «اغراق آمیز» و «فراتر از تهدیدهای واقعی» دانسته اند.

یک مقام دولتی در مورد آن توضیح داد: «البته این به این معنی نیست که دولت اطلاعاتی را کاملا نادیده می گیرد یا بیش از حد به آن واکنش نشان می دهد.»

یکی دیگر از منابع آشنا با این موضوع اعلام کرده است که پاسخ دولت ترامپ «واکنش بی مورد» بود، اما اینکه اصلا تهدیدی وجود ندارد را هم نپذیرفت. 

یک منبع دوم که یک مقام دولت آمریکا است، هم گفت: «خطر در حد پایین است و ما پیامی را با این واکنش به سرویس های اطلاعاتی ارائه می دهیم، هرچند تهدید ممکن است آن گونه که به تصویر کشیده شده، قریب الوقوع نباشد.

این منبع افزود که گام های دولت به شکلی است که آمریکا به دولت ایران می گوید آمریکا آنها را مسئول اقداماتشان در نظر خواهد گرفت.

یک مقام دیگر دولتی نزدیک به موضوع، پاسخ دولت به این مسئله را این چنین شرح داد: «این به معنای ارسال یک پیام واضح و رفع هر گونه ابهام از یک وضعیت تنش زا است.»

این مطلب در حالی منتشر می شود که در اقدامی مرتبط با این گزارش «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در سفری غیرمنتظره به عراق سفر کرده و در دیدار با مقامات این کشور، خواستار حفاظت از نیروهای آمریکایی در خاک این کشور شده است.

پومپئو مدعی شده است تهدیدهایی وجود دارند و این تهدیدها جدی‌ است، اما شرح و توضیحی در مورد آنها نداده‌ است: «ما برای مقابله با این تهدیدها تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. ورای این موضوع، چیز بیشتری نمی‌ توانم بگویم.» به گفته وی مقام‌ های عراقی به وی تضمین داده اند که از منافع آمریکا در این کشور دفاع کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.