بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: عربستان سعودی حقوق بشر را نقض می‌کند – حقوق زنان را زیر پا می‌گذارد – روزنامه نگاران را به قتل می‌رساند – در امور داخلی کشورهای خاورمیانه دخالت می‌کند – جنگی را ادامه می‌دهد که میلیون‌ها یمنی را در معرض خطر قرار داده است – شهروندانی دارد که تروریسم را تأمین مالی کرده یا در آن مشارکت دارند. چرا تمام اینها قابل قبول است اما ایران هدف آمریکا است؟

این مقام پیشین آمریکایی در توئیت خود به نقض گسترده حقوق بشر در عربستان اشاره دارد که گزارشات هر ساله سازمان ملل و گروه‌های مدافع حقوق بشر در این زمینه هرگز به‌طور بین‌المللی و از سوی جامعه بین‌الملل مورد توجه و رسیدگی قرار نگرفته است.

عربستان همچنین با حمایت آشکار آمریکا و غرب ائتلافی را رهبری می‌کند که با مداخله نظامی در یمن به کشته شدن هزاران غیرنظامی بی‌گناه در این کشور منجر شده است اما حتی فاجعه انسانی کنونی در یمن که در نتیجه این جنگ به وجود آمده نیز مورد بی‌توجهی جامعه بین‌الملل است و هیچ‌کس از سعودی‌ها نمی‌خواهد که دست از این جنگ شکست خورده و غیر انسانی بردارد.

وی همچنین به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته عربستانی اشاره دارد که سال گذشته در حالی که در ترکیه به سر می‌برد، در کنسولگری کشورش در استانبول به‌طرز وحشیانه‌ای کشته شد. این پرونده نیز علی‌رغم گزارشات مبنی بر دست داشتن مقامات سعودی در این قتل، بدون رسیدگی قضائی و بدون واکنشی درست و مناسب از سوی جامعه بین‌الملل به دست فراموشی سپرده شد. عربستان سعودی سابقه‌ای طولانی مدت در قتل روزنامه نگارانی دارد که از خانواده سلطنتی انتقاد و یا حقایق پشت پرده در دستگاه حکومتی آل سعود را فاش می‌کنند.

از دیگر مواردی که همواره در عربستان مورد انتقاد بوده اما کشورها و نهادهای بین‌المللی هرگز به آن رسیدگی نکرده‌اند، حمایت ریاض از تروریسم و گروه‌های تروریستی است اما آمریکا و غرب همواره ایران را متهم به پشتیبانی از تروریسم و دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی می‌کنند تا بر واقعیت عملکرد خودشان سرپوش بگذارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.