گاردین نوشت، معمولاً در این زمان از سال، بیابان «تکله‌مکان» واقع در غرب چین باید مملواز حضور مردم باشد چرا که برای دهه‌های متوالی، بهار هر سال مسلمانان «اویغور» در حرمی که شامل چندین ساختمان کوچک است و حصاری که گردا گرد آن را فرا گرفته است، جمع می‌شدند. زائران بسیاری از شهر کوچک «ختن» به این زیارتگاه سفر می‌کردند. اما این حرم عبادتی امسال خالی است. مسجد «‌خانگاه» این حرم همچون دیگر ساختمان‌های این مکان، از بین رفته و تنها مقبره‌ی این حرم باقی مانده است. دیگر اثری از زائران در این مکان دیده نمی‌شود.

این حرم تنها یکی از چندین مکان عبادتی مسلمانان «سین‌کیانگ» است که یا بخشی از آن تخریب شده و یا به طور کامل از بین رفته است. تحقیقات گاردین و وبسایت «بلینگ کت»، شواهدی در خصوص نابودی تعداد قابل توجهی از مساجد مناطق تحت حکومت چین، جایی که به گفته‌ی گروه‌های حامی حقوق بشر اقلیت مسلمانان تحت فشارهای شدید سرکوب می‌شوند، ارائه داده است.

موقعیت مکانی بیش از ۱۰۰ مسجد و اماکن عبادتی مسلمانان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای بررسی شده و نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ آسیب‌های بسیار جدی به ۳۱ مسجد و دو مکان عبادتی مهم وارد شده است. ۱۵ مسجد نیز به طور کامل تخریب شده‌اند، اما دیگر مساجد نیز با تخریب دروازه‌ها، مناره‌ها و گنبد روبه رو بوده‌اند.

مسجد «کار گیلیک» که در جنوب شهر «سین کیانگ» قرار داشت، بزرگ‌ترین مسجد در این منطقه محسوب می‌شد. مردم بسیاری از روستاهای مختلف هر هفته در این مکان گرد هم جمع می‌شدند. پیش از این مشخص شده بود که بخش اعظمی از این مسجد در سال ۲۰۱۸ نابود شده بود.

مسجد بزرگ دیگری به نام «کریا آیتیکا» نیز در مارس سال گذشته به طور کامل نابود شده بود. این مسجد که یکی از بزرگترین مساجد در منطقه خود محسوب می‌شد قدمت ۱۲۰۰ ساله داشت. با این که این مکان جزو میراث ملی این کشور نیز محسوب می‌شد، دروازه‌ها و دیگر ساختمان‌های این مسجد بدون توجه به این مسئله اواخر سال ۲۰۱۸ تخریب شدند.

منتقدان این اقدام معتقدند، از بین بردن مساجد و اماکن عبادتی‌، نسل جوان مسلمانان «اویغور» را در ارتباط برقرار کردن با ریشه‌های سنتی شأن با مشکل رو به رو می‌کند.

چین اتهامات خود را منی بر تحت فشار قرار دادن اقلیت مسلمانان کشور را رد می‌کند و سخنگوی وزارت خارجه این کشور در پاسخ به سوالات مطرح شده در خصوص مساجد تخریب شده بیان کرده بود که از این رویداد اطلاعی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.