سی ان ان افزود: رد این درخواست روز گذشته(دوشنبه) با نوشتن نامه یک صفحه ای و رایزنی با حقوقدانان وزارت دادگستری آمریکا از سوی منوچین صورت گرفت.

بنابراین گزارش، وزیر خزانه داری آمریکا در این نامه در رد درخواست دمکرات های مجلس نمایندگان نوشت: شما را آگاه می سازم که این وزارتخانه ممکن نیست درخواست آن کمیته را از لحاظ حقوقی برآورده سازد.

سی ان ان ادامه: منوچین افزود که وزارت دادگستری آمریکا در این زمینه نظر حقوقی رسمی را اعلام خواهد کرد.

بنابراین گزارش، رد درخواست اخیر از سوی وزیر خزانه داری آمریکا در پی رد دو درخواست پیشین و ضرب الاجل تعیین شده از سوی &#۳۹;ریچارد نیل&#۳۹; رئیس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان صورت می گیرد.

سی ان ان افزود: منوچین درباره دو درخواست پیشین ریچارد نیل، آن را یک وضعیت مبهم در ارتباط با قانون مالیات و اقدامی بی سابقه از سوی کمیته مجلس نمایندگان خواند و افزوده بود که چنین اقدامی پرسش های جدی قانونی به دنبال خواهد داشت و می تواند پیامدهای وخیمی برای حریم خصوصی مالیات دهندگان آمریکایی به همراه داشته باشد.

سی ان ان در تارنمای خبری خود نوشت: ترامپ یک بار به عنوان نامزد ریاست جمهوری و بار دیگر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا از ارائه اظهار نامه اطلاعاتی خود سر باز زد که نقض این درخواست یکی ازنمونه های رسوایی &#۳۹;واترگیت&#۳۹; در گذشته است.

&#۳۹;لوید دگت&#۳۹; نماینده دمکرات از ایالت تگزاس در واکنش به این اقدام وزارت خزانه داری آمریکا گفت: به فوریت باید اقدامی انجام داد، ما نمی توانیم به چنین رئیس جمهوری &#۳۹;بد&#۳۹; اجازه دهیم تا &#۳۹;سرمشقی بد&#۳۹; شود.

سی ان ان افزود: در همین حال &#۳۹;کوین بردی&#۳۹; نماینده جمهوریخواه کنگره از ایالت تگزاس با انتقاد از درخواست ارائه اظهارنامه مالیاتی ترامپ گفته بود که دمکرات های کنگره تلاش دارند تا قوانین مالیاتی را به یک حربه سیاسی بدل سازند که این انگیزه سیاسی در حقیقت سوءاستفاده از قانون و نقض قانون اساسی کشور است.

سی ان ان گزارش داد: این درحالیست که منوچین در ماه آوریل گذشته گفته بود که به درخواست کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان تا ۶ ماه مه (۱۶ اردیبهشت ماه) جواب خواهد داد.

رد این درخواست از سوی وزیرخزانه داری آمریکا منجر شد تا رئیس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان با صدور بیانیه ای در روز گذشته از اقدامات حقوقی بعدی در این زمینه خبر دهد.

نیل در این بیانیه نوشت: امروز وزیر خزانه داری مرا مطلع ساخت که &#۳۹;اداره خدمات درآمد داخلی آمریکا&#۳۹;

(Internal Revenue Service) اسنادی که بنابر بند ۶۱۰۳ قانون درآمد داخلی درخواست شده بود را در اختیار نمی گذارد، من با اعضای شورا رایزنی و پاسخ مقتضی را معین خواهم کرد.

به گزارش ایرنا، در یک ماه اخیر جدل مالیاتی میان دموکرات‌ها و ترامپ با درخواست رسمی نمایندگان این حزب مخالف رئیس جمهوری در کنگره از اداره مالیات برای مشاهده اظهار‌نامه‌های مالیاتی رئیس جمهوری آمریکا در چند سال گذشته، شدت بیشتری یافته است.

اوایل فروردین‌ سال جاری، ریچارد نیل رئیس کمیسیون امور مالی و مالیات مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات با ارسال نامه‌ای به اداره مالیات آمریکا، انتشار اظهارنامه‌‌های مالیاتی دونالد ترامپ و چند شرکت متعلق به او را در فاصله‌ سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ خواستار شد.

براساس این درخواست که شامل دریافت اطلاعات و جزییات مربوط به حسابرسی‌های مالیاتی احتمالی دونالد ترامپ ‌است، تا ۲۱ فروردین ماه برای انتشار اظهارنامه‌های مالیاتی رئیس‌ جمهوری آمریکا مهلت داد شد اما دولت ترامپ توجهی به این درخواست نکرد.

با این حال ریچارد نیل با سماجت اعضای دموکرات کنگره، در نامه ای دیگر به سازمان خدمات درآمد داخلی این کشور تا سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) مهلت دیگری دادند تا اظهارنامه های مالیاتی ترامپ منتشر شود.

در این نامه خطاب به «چارلز رتیگ» کمیسر سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا تصریح شده که عمل نکردن این نهاد مالیاتی به مهلت جدید، به منزله رد درخواست کنگره خواهد بود.

دموکرات‌ها دلیل سماجت بر این درخواست را تکمیل روند تحقیقات آنها در مورد تضاد منافع حاصل از استمرار برخورداری ترامپ از منافع تجاری در ضمن خدمت به عنوان رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده‌اند.

با وجود این جدل‌های مالیاتی، تاکنون وزارت دادگستری آمریکا حاضر نشده در این باره موضع‌گیری کند.

دموکرات‌ها از ابتدای سال جاری میلادی اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند و با درخواست مستقیم از اداره مالیات، می‌خواهند تخلفات احتمالی ترامپ را آشکار سازند.

طبق قوانین آمریکا، ریچارد نیل تنها عضو مجلس نمایندگان است که اجازه دارد به سوابق مالیاتی شهروندان دسترسی مستقیم داشته باشد.

او خواهان دریافت اسناد مربوط به مالیات پرداخت شده ترامپ و شرکت‌هایش طی یک دوره ۶ ساله است.

روزنامه نیویورک تایمز در پاییز سال ۲۰۱۷ میلادی(۱۳۹۶) در گزارشی اعلام کرد، اسناد مالیاتی که از دونالد ترامپ به دست آنها رسیده، نشان می دهد او ممکن است نزدیک به ۱۸ سال مالیات پرداخت نکرده باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.