این رسانه انگلیسی در گزارش اختصاصی امروز خود، این موضوع را به نقل از یک مقام ارشد دولتی آمریکا عنوان کرد و افزود : مقام مذکور به رویترز گفته که مشوق های پنس در واکنش به تلاش های هفته گذشته برای کودتا در ونزوئلا که پایانی ناامیدکننده داشت، ارائه خواهد شد.

رویترز ادامه داد: مقام آمریکایی مذکور - که خواست نامش فاش نشود - روز دوشنبه گفت: پنس طی سخنرانی در نشست شورای آمریکای لاتینِ وزارت امور خارجه آمریکا که قرار است عصر امروز ساعت 25: 15 دقیقه به وقت محلی برگزار شود، همچنین هشدار خواهد داد که ایالات متحده بزودی ۲۵ نفر دیگر از قضات دیوان عالی ونزوئلا را تحریم خواهد کرد.

به گفته مقام مذکور، پنس همچنین پیشنهاد کمک به آوارگانی را خواهد داد که از این کشور (ونزوئلا) متواری شده اند و پیشنهاد او شامل بسته کمک اقتصادی برای دوران انتقال سیاسی خواهد بود.

رویترز نوشت: سخنرانی پنس، نخستین وجه از راهبرد دولت ترامپ به دنبال اعتراضات خیابانی گسترده در ونزوئلا در هفته پیش به سرکردگی «خوان گوایدو» رهبر مخالفان است که با حمایت آمریکا و بیشتر کشورهای غربی دیگر همراه شده است.

گوایدو این اعتراضات را نقطه آغاز «فاز نهایی» اقدامات خود برای برکناری مادورو توصیف کرده هر چند که فرار گسترده مقام های نظامی بی فایده بوده است.

این رسانه انگلیسی افزود: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا سرمایه گذاری سیاسی قابل توجهی را در مداخله اقتصادی و دیپلماتیک در بحران ونزوئلا کرده است.

رویترز افزود: هر چند تلاش گوایدو برای قیام نتوانست بلافاصله به برکناری مادورو از قدرت منجر شد اما این تلاش ها شکاف های جدیدی را در این کشور بر ملا کرد.

مقام مذکور گفت: قبل از هفته پیش، همه رسانه ها و از جمله شما (اشاره به رویترز) درباره رکود کامل و اینکه چرا راهی برای حرکت به جلو وجود ندارد، مطلب می نوشتند، هفته پیش ناگهان همه بیدار شدند.

** مشوق های جدید و سیاست چماق (تنبیه)

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: گوایدو رئیس مجلس ملی ونزوئلا، قانون اساسی کشور را در ژانویه گذشته لغو و خود را رئیس جمهور موقت اعلام کرد.

استدلال او این بود که پیروزی دوباره مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ غیرقانونی بوده است.

این خبرگزاری افزود: مادورو که گوایدو را عروسک خیمه شب بازی واشنگتن می داند، بدنبال آن است تا نشان دهد که ارتش در کنار او قرار دارد اما مقام های اپوزیسیون و مقام های آمریکایی گفته اند که چنین حمایتی ضعیف است.

مقام آمریکایی مذکور گفت: ارتش در سربازخانه ها نشسته است و در آنجا حضور دارد اما نیروهای آن نمی خواهند به دلیل سرکوب ها شناسایی شوند. پنس «مشوق» های جدیدی را به ارتش ونزوئلا ارائه خواهد داد.

به نوشته رویترز، مقام مذکور از ارائه جزییاتی درباره چنین مشوق هایی قبل از سخنرانی پنس خودداری کرد.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: معاون رئیس جمهور در این سخنرانی نشان خواهد داد اگر افراد اقدام درست را برای حرکت به جلو انجام دهند، فرصت هایی برای آنها وجود خواهد داشت.

معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین به قضات دیوان عالی ونزوئلا هشدار خواهد داد.

وزارت خزانه داری آمریکا «مایکل مورنو» رئیس این دیوان در سال ۲۰۱۷ به همراه هفت نفر از مجلس قانونگذاری تحریم کرد و اکنون خود را آماده می کند تا ۲۵ عضو باقی مانده این دیوان را هم تحریم کند.

مقام مذکور با اشاره بر ضرورت اعمال فشارها بر دیوان عالی ونزوئلا گفت: همه ۳۲ قاضی این دیوان با هم غرق می شوند یا با هم شنا می کنند.

این دیوان مسئول امضای هر حکمی برای بازداشت گوایدو است؛ اقدامی که مقام آمریکایی مذکور درباره تبعات جدی آن هشدار داده است.

رویترز یادآور شد: ایالات متحده تحریم های گسترده ای را در ماه ژانویه علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا اعمال کرد. نفت ۹۰ درصد از درآمد صادراتی ونزوئلا را تشکیل می دهد.

این گزارش افزود: دولت آمریکا همچنین به تلاش ها برای افزایش سایر فشارهای مالی بر مادورو ادامه می دهد که از جمله «تحریم های ثانویه» علیه شرکت های دیگر کشورهایی است که با ونزوئلا فعالیت تجاری دارند و به گفته مقام مذکور این اقدامات همچنین شامل تحریم های بیشتر نفتی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، گوایدو روز گذشته تایید کرد که بدنبال بررسی درخواست از آمریکا برای مداخله نظامی با هدف سرنگونی دولت مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا است.

پمپئو به تازگی عنوان کرد که دولت ترامپ در حال آماده شدن برای استفاده از یکسری گزینه ها در راستای سرنگون کردن دولت نیکلاس مادورو است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.