باشگاه استقلال درحال سبک و سنگین کردن گزینه‌های خارجی برای انتخاب سرمربی فصل آینده و جانشینی وینفرد شفرآلمانی است. در ابتدا اسامی چون آنتونیو دونادونی، زوران مامیچ، فلیکس ماگات و الکساندر نوری مطرح شد. امیر حسین فتحی و مدیران استقلال در صحبت هایی که داشتند چند شرط را عنوان کردند که می‌تواند فیلتری برای انتخاب سرمربی جدید باشد.با این ویژگی‌ها فقط مامیچ کروات می‌توانست بین گزینه‌ها باشد اما خبر‌ها از حضور او در الریان قطر حکایت دارد تا پرونده این مربی ۴۷ ساله فعال در حوزه خلیج فارس بسته شود.

یک مربی نام آشنای برزیلی است

تمام رسانه‌ها در تلاش هستند تا از گزینه‌های مورد نظر باشگاه استقلال سردربیاورند و به یک یا چند اسم برسند. بعضی رسانه‌ها با توجه به‌ آشنایی و فعالیت فرهاد مجیدی در باشگاه اسپانیول گمانه زنی می‌کنند که سرمربی بعدی آبی‌ها از اسپانیا و باشگاه اسپانیول و کانال فرهاد مجیدی می‌آید. اما مربی که از لالیگا یا هر لیگ اروپایی بیاید با آنچه که مدنظر مدیران استقلال است تناقض دارد. مربی جوان با سابقه کار در آسیا و حوزه خلیج فارس که کارنامه و قیمت مناسبی داشته باشد و بتواند در آکادمی هم کمک کند. در عین حال نباید نگاهش به استقلال و فوتبال ایران مانند کارلوس کی‌روش از بالا به پایین باشد. این ویژگی‌ها گزینه‌های استقلال را بسیار محدود می‌کند. تعداد مربی هایی با این ویژگی‌ها که بدون تیم باشند چندان زیاد نیست. در جستجوی گزینه‌های مربی یا مربی‌های مورد نظراستقلال از داخل باشگاه به یک کلید واژه رسیدیم. استقلالی‌ها برای بالا نرفتن قیمت گزینه یا گزینه‌های مورد نظر‌شان و حواشی که ممکن است پیش بیاید تلاش می‌کنند تا هیچ نامی از داخل باشگاه به بیرون درز نکند. اما اگر کلید واژه مربی شناحته شده برزیلی را کنار فیلتر‌های مورد نظر مدیران باشگاه قرار دهیم به یک نام و گزینه‌اشنا می‌رسیم.

سرجیو برای سومین بار گزینه استقلال؟

سرجیو ریکاردو فاریاس مربی 51 ساله برزیلی که در 2 مقطع مختلف در دوران مدیریت بهرام افشار زاده و رضا افتخاری در بین گزینه‌های استقلال بود. این مربی که فصل گذشته هدایت الهلال سودان را بر عهده داشت و فعلا بدون قرارداد است در همان سال هایی که نامش به عنوان گزینه مطرح بود هم مورد انتقاد برخی از سایت‌های مجازی قرار گرفت.

قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا با پوهانگ استیلرز کره جنوبی در سال ۲۰۰۹، همان بازی که در آن ذوب‌آهن را در فینال شکست دادند اوج کارنامه فاریاس است.او قهرمانی جی لیگ در سال ۲۰۰۹، کسب مقام سومی در جام باشگاه‌های جهان، قهرمانی در جام ملت‌های زیر ۱۷ سال آمریکای جنوبی با تیم‌ملی برزیل، قرار گرفتن بین ۴ مربی برتر برزیل در سال ۲۰۰۴ و انتخاب شدن به عنوان بهترین مربی لیگ کره جنوبی در سال ۲۰۰۷ از جمله افتخارات این مربی نسبتا جوان است. او علاوه بر پوهانگ در گوانگژو چین، الوصل امارات و الاهلی عربستان و تیم هایی در لیگ تایلند و هند مربیگری کرده و به خوبی با فوتبال آسیا آشنا است.

مربیگری در تیم‌های زیر ۱۷ و ۲۰ سال برزیل و باشگاه‌هایی چون سانتوس برزیل شاید مورد توجه مدیران استقلال قرار گرفته تا بتوانند از او در آکادمی هم استفاده کنند. فاریاس در چند لیگ و باشگاه برزیلی هم مربیگری کرده و از سال ۱۹۹۳ که مربیگری را شروع کرده تا تا سال ۲۰۱۸ در تمام سالها تیم داشته و بیکار نبوده است که این یک نقطه قوت برای این مربی محسوب می‌شود و قیمت بالایی هم ندارد.

در مجموع تمام کد‌ها و آدرس هایی که مدیران باشگاه داده‌اند و شنیده‌های ما از داخل باشگاه مبنی بر برزیلی و نام آشنا بودن بودن مربی مورد نظر باشگاه همخوانی دارد. این‌که فاریاس گزینه اصلی باشگاه است یا این‌که مانند ۲ دوره قبلی در بین گزینه‌های اصلی قرارداد موضوعی است که باید منتظر آن بمانیم چون بعید است مدیران باشگاه بخواهند قبل از نهایی شدن نام سرمربی جدید‌شان را اعلام کنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.