رویترز گزارش داد، رجب طیب اردوغان گفت: اقتصاد ترکیه از طریق جنگ ارزی مورد تهاجم قرار گرفته است اما دولت کنترل اوضاع را در دست دارد. وی به سرمایه گذاران خارجی اطمینان داد که این کشور همه حمایت‌های لازم از آنها را انجام خواهد داد.

ترکیه که به کمک انفجار بخش ساخت و ساز و وام‌های ارزان قیمت خارجی، برای چندین سال رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرده بود با افزایش نرخ بهره توسط وام دهندگان بزرگ این کشور و بحران ارزی که از سال گذشته آغاز شده است، دچار مشکلات زیادی شد.

لیر ترکیه سال گذشته به دنبال تنش با آمریکا بر سر بازداشت یک کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی و نگرانی‌ها از دخالت دولت در اقتصاد، ۳۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و این روند امسال نیز تداوم یافته است.

تازه‌ترین دور کاهش ارزش لیر پس از آن آغاز شده است که بانک مرکزی ترکیه از استقراض برای تقویت ذخایر ارزی خود استفاده کرد. از اواسط سال گذشته مشکلات مالی ترکیه تشدید شده است و این مساله در کنار بحران بدهی بالای این کشور باعث شده لیر در مسیر سراشیبی قرار گیرد.

پس از آن که سال گذشته لیر حدود یک سوم ارزش خود در برابر دلار را از دست داد، تداوم این روند در سال جاری باعث شد این ارز مجدداً در برابر دلار ۱۰ درصد عقب نشینی کند.

اردوغان که در جمع فعالان تجاری شهر استانبول حضور یافته بود، تقصیر وضعیت کنونی اقتصاد این کشور را به گردن نیروهای خارجی انداخت: در حالی که تلاش برای فروپاشی اقتصاد ما از طریق دستکاری در نرخ ارز ادامه دارد، کنترل اوضاع را در دست گرفته‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.