سید محمد حسینی با اعلام اینکه طرح حمایت از سیل زدگان به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است، گفت: ایرادی نسبت به محل تأمین منابع جبران خسارت سیل زدگان مطرح شد.

وی افزود: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر برداشت مشروط از صندوق توسعه ملی، مقرر شد منبع دیگری برای جبران خسارات ناشی از سیل پیش بینی شود و این موضوع از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به بنده ارجاع شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه مجوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی را دارد گفت: دولت برای تعیین محل هزینه کرد در آمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید به مجلس، لایحه ارائه کند. باید برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل، شامل ساخت جاده‌ها، احیای زمین‌های کشاورزی، ساخت خانه‌ها و لوله‌های انتقال آب گاز و نفت چاره اندیشی کرد.

وی در تشریح پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه برای تأمین هزینه‌های خسارت‌های ناشی از سیل گفت: پیشنهاد ما این است که سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت توسط دولت اجرا شود اما قیمت بنزین داخلی افزایش نیابد در عوض، بنزین مازاد بر مصرف توسط دولت صادر شود و در آمدهای حاصل از صادرات بنزین به جبران خسارت‌های ناشی از سیل اختصاص یابد.

عضو ناظر مجلس بر صندوق توسعه ملی ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد، قیمت بنزین در داخل کشور افزایش نمی‌یابد و دولت از محل درآمد صادرات بنزین مازاد بر مصرف، خسارات ناشی از سیل را جبران می‌کند.

حسینی افزود: در حال حاضر قاچاقچیان روزانه ۲ تا ۳ میلیون لیتر بنزین به فروش می‌رسانند بنابراین دولت هم باید بتواند بنزین را به قیمت آزاد صادر کرده و منابع حاصل را به جبران خسارت‌های ناشی از سیل اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد در قالب طرح حمایت از سیل زدگان به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است، گفت: در صورت تصویب نهایی این پیشنهاد تورم کنترل شده و پایه پولی افزایش نمی‌یابد و در عین حال خسارات ناشی از سیل جبران خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.