آسوشیتدپرس گزارش داد، این حرکت متناسب با روند انتشار اطلاعات کمتر درباره جنگ در سال‌های اخیر و اغلب با فشارهای دولت کابل صورت گرفته و دولت کابل، ارتش آمریکا را از افشای تعداد افغان‌های کشته شده در نبرد و همچنین ضعف در داخل ارتش افغانستان بازداشته است.

به درخواست دولت کابل، "حمایت قاطع" موافقت کرده تا انتشار تعداد تلفات برای نیروهای امنیتی افغانستان را متوقف کند. این تعداد، تلفات گسترده نیروهای محلی را نشان می‌داد که هر ساله به چندین هزار نفر می‌رسد.

این اقدام اخیر با انتقادهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه این کشور اطلاعات جنگی زیادی را منتشر می‌کند، همزمانی دارد، اگرچه شواهدی مبنی بر این مساله وجود ندارد که این مساله تأثیری بر این تصمیم داشته است.

یک آژانس نظارتی دولتی که اقدامات جنگی آمریکا را رصد می‌کند در گزارش امروز (چهارشنبه) خود به کنگره اعلام کرد که فرماندهی ارتش آمریکا در کابل دیگر به ارائه داده‌های کنترل منطقه‌ای نمی‌پردازد که نشان دهنده تعداد مناطق افغان و درصد جمعیت آنها تحت کنترل دولت در مقایسه با طالبان است.

آخرین باری که این فرماندهی این اطلاعات را منتشر کرد در ژانویه ۲۰۱۹ بود که نشان می‌داد کنترل دولت افغانستان در حال کاهش یا بدون تغییر است. در این گزارش آمده بود که سهم جمعیت تحت کنترل یا نفوذ دولت کابل – عددی که از مه ۲۰۱۷ تا ژوئیه ۲۰۱۸ بدون تغییر ۶۵ درصد بود – در اکتبر ۲۰۱۸، به رقم ۶۳.۵ درصد کاهش داشته است. کنترل یا نفوذ دولت بر مناطق هم با دو درصد کاهش به ۵۳.۸ درصد رسیده است.

کمتر از دو سال قبل، یکی از فرماندهان ارشد آمریکایی در افغانستان کنترل جمعیت را "بسیار گویا" توصیف کرد. ژنرال جان نیکلسون نوامبر ۲۰۱۷ به خبرنگاران گفت که وی می‌خواهد ببیند این آمار که حدود دو سوم بود، به دست کم ۸۰ درصد افزایش می‌یابد چون طالبان تنها ۱۰ درصد از مناطق را تحت کنترل دارد و مابقی هم بین دولت کابل و این شبه نظامیان در مناقشه هستند.

وی گفته بود: ما بر این باوریم که که این یک الزام بسیار ضروری است که دشمن را به حاشیه برانیم.

ژنرال اسکات میلر، جانشین نیکلسون بر این باور است که به قدر کافی چنین ارزیابی‌هایی از جمله آنهایی که توسط آژانس‌های اطلاعاتی تهیه شده، در دسترس مردم هستند.

دیوید باتلر، سخنگوی میلر گفت: ما بر ایجاد شرایطی برای یک سازش سیاسی به منظور تأمین امنیت منافع ملی خود تمرکز داریم. ارزیابی ثبات منطقه‌ای که پیش‌تر توسط وزارت دفاع آمریکا تأمین می‌شد، متوقف شده و کار کمی برای ارائه خدمت ما در حفاظت از شهروندان و متحدانمان صورت گرفته است.

جنگ افغانستان در مقطعی حساس قرار دارد؛ از یک طرف دولت آمریکا تلاشی روز افزون برای گفتگوی صلح بین دولت کابل و طالبان به خرج می‌دهد و از طرفی طالبان هم اخیراً حملات بهاری خود را آغاز کرده و از انجام گفتگوی مستقیم با نمایندگان کابل امتناع کرده، چون دولت کابل را دست نشانده آمریکا می‌داند.

بازرس ویژه کل در امور بازسازی افغانستان یا "سیگار" در گزارش خود گفته که فرماندهی میلر توضیحی بیشتر برای عدم ارائه داده‌های کنترل منطقه‌ای پیشنهاد داده و ادعا می‌کند که در روش ارائه داده‌ها عدم قطعیت وجود دارد و گفته، ارزیابی‌هایی که آنها را پایه‌ریزی می‌کند، به نوعی ذهنی است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: فرماندهی گفته که آنها دیگر در این داده‌ها ارزش تصمیم‌گیری مشاهده نمی‌کنند.

جان سوپکو، بازرس ویژه کل در اظهاراتی به خبرنگاران آنچه را که روندی به سوی مسئولیت پذیری کمتر از سوی مقام‌های نظامی مسئول مشاوره، آموزش و کمک به نیروهای امنیتی افغان توصیف کرد، مورد انتقاد قرار داد و گفت: فکر نمی‌کنم این اهمیتی داشته باشد. مردم افغان می‌دانند کدام مناطق توسط طالبان کنترل می‌شوند. طالبان هم مشخصاً می‌داند که کدام مناطق را آنها دارند. ارتش ما هم می‌داند. همه در افغانستان می‌دانند. تنها افرادی که نمی‌دانند دقیقاً چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد آنهایی هستند که برای همه اینها پول می‌پردازند و آنها مالیات دهندگان آمریکایی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.