شبکه خبری بلومبرگ روز یکشنبه به نقل از اندیشکده «لوگار» مستقر در واشنگتن که به نام این سناتور آمریکایی نامگذاری شده است، نوشت: این سناتور آمریکایی که موفق شد شش دوره در مجلس سنای آمریکا خدمت کند به دلیل ابتلا به یک بیماری موسوم بهCIDPکه یک اختلال سیستم عصبی است، درگذشت.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه ای، لوگار را یک سیاستمدار بزرگ توصیف کرده است.

وی درطراحی برنامه خلع سلاح های کشتار جمعی آمریکا بااتحادیه جماهیر شوروی سابق نقش داشته است. این برنامه تا سال ۲۰۱۳ اجرا می شد و سپس با یک توافق جدید جایگزین شد.

لوگار بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۳ در سنا حضور داشت و دو بار ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را برعهده داشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک درگزارشی در این زمینه نوشت:این سناتور آمریکایی درسالهای حیات اتحادیه جماهیر شوروی سابق،درتصویب معاهداتی که استفاده از سلاح های هسته ای این اتحادیه را محدود می کرد، نقش اصلی را در سنا ایفا می کرد. بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی سابق، لوگار به همراه سناتور دموکرات «سِم نان» طرح نابودی سلاح های کشتار جمعی در کشورهای بعد از فروپاشی شوروی سابق را برعهده داشت که طرح «کاهش تهدید همکاری جویانه نان-لوگار» (CTR) نام گرفت.

بر اساس آمار مرکز کارنگی مسکو، این طرح به برچیدن ۹۰۲ موشک بالستیک قاره پیما، نابودی ۴۹۸انبار موشک بالستیک قاره پیما، برچیدن ۹۰۶ موشک هسته ای و ۶۸۴ موشک زیردریایی و تعداد زیادی بمب افکن، زیردریایی هسته ای و ۱۵۵ بمب افکن استراتژیک بیشتر منجر شد. بعلاوه بیش از یک صد سلاح هسته ای، شیمیایی و بیولوژیکی از لحاظ تدابیر امنیتی ارتقا یافتند. هچنین گفته می شود که اوکراین، بلاروس و قزاقستان به موجب این برنامه سلاح های هسته ای خود را کنار گذاشتند.

لوگار در بین سیاستمداران آمریکایی به تعهد و پایبندی به رفع مشکلات با کمک هر دو حزب اصلی آمریکا شهرت داشت.

«باراک اوباما»رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۳ مدال آزادی را به این سناتور پیشین اعطا کرد و در مراسم اعطای این مدال، به این خصوصیت لوگار اشاره کرد.

لوگار در دولت اوباما به عنوان سناتور ایالت ایلینوی، درزمینه طرح های منع گسترش تسلیحاتی با هدف جلوگیری از دسترسی تروریست ها به سلاح های پیشرفته شامل سلاح های دوش پرتاب و ضد هواپیما همکاری می کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.