خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در جریان اجلاس امروز آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی وی میزبان همسایگان اروپایی خود که در ماههای اخیر روابطشان بدتر نیز شده هستند.

همچنین دیگر رهبران حوزه‌ی غرب بالکان و دو کشور کرواسی و اسلوونی که عضو اتحادیه اروپا هستند در این اجلاس حضور دارند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای در آستانه این اجلاس گفت: محوریت این نشست ثبات منطقه‌ای همراه با تمرکز ویژه بر یافتن طریقی به منظور از سر گیری گفت‌وگو بین صربستان و کوزوو است.

این ابتکار عمل مرکل – ماکرون بعد از آن مطرح می‌شود که سال گذشته میلادی مذاکراتی میان صربستان و کوزوو که با رهبری اتحادیه اروپا انجام میشد متوقف شد.

از جمله اصلی‌ترین موضوعات مورد مناقشه خودداری بلگراد از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو، یک استان سابقش که در جریان جنگ ۱۹۹۸-۱۹۹۹ از آن جدا گردید، است.

این گفت‌وگوی تحت رهبری بروکسل چند ماه بعد از آن به بن‌بست رسید که در تابستان گذشته دو طرف بر سر موضوع تغییراتی احتمالی در مرز  در راستای رسیدن به توافق دچار نزاع شدند.

منتقدان هشدار دادند که باز ترسیم نقشه، یک اقدام پر ریسک در وضعیت شکننده منطقه بالکان که هنوز در حال بازیابی خود از جنگ‌های دهه ۱۹۹۰ است، محسوب می‌شود.

در ادامه منازعات دیپلماتیک میان پریستینا و بلگراد بالا گرفت و خصومت بین آنها افزایش یافت و این روند بعد از آن تشدید شد که کوزوو تصمیم به اعمال عوارض صددرصدی بر کالاهای صربستانی در ماه نوامبر گرفت. بعد از آن بود که دو طرف به بن‌بست رسیدند.

نخست وزیر کوزوو گفته این مالیات را تا زمانی که بلگراد استقلال آن را به رسمیت بشناسد حفظ خواهد کرد اما از طرفی صربستان عنوان کرد تا زمان برداشته شدن این عوارض مذاکره نخواهد کرد.

اولریک دمر، یک سخنگوی دولت آلمان، ضمن کاستن از انتظارات از بابت بروز یک تحول عمده گفت: این اجلاس عمدتاً محل تبادل دیدگاه است.

وی افزود: فعلًا نمی‌توانم پیش بینی کنم که در این اجلاس تاکجا می‌توانیم جلو برویم.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که این اجلاس جایگزینی برای یک فرآیند تحت رهبری کمیسیون اتحادیه اروپا نیست؛ کمیسیونی که آینده‌اش با نزدیک شدن به موعد انتخابات اتحادیه اروپا نامشخص است.

به گفته‌ این دفتر ریاست جمهوری، هدف این اجلاس تنها حمایت از تبادلات است.

در  آستانه برگزاری این اجلاس، هم صربستان و هم کوزوو خط مشی محتاطانه در پیش گرفتند.

آلکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان در سفر به چین گفت: در حال حاضر من نمی‌دانم که چطور و بر سر چه چیزی مذاکره کنم.

با این حال او گفت: من همواره به مرکل و ماکرون احترام گذاشته‌ام و مطمئناً آنها باهوش‌تر از من هستند. و به نتیجه ای خواهند رسید.

همچنین هاشم تاچی رئیس جمهور کوزوو اظهار کرد: این نشست می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد کند و اما همچنین می‌تواند مأیوس کننده باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.