علی لاریجانی امروز (چهارشنبه، ۴ اردیبهشت ماه) با مسئولان جمعیت هلال احمر دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان حاضر در نشست با بیان اینکه حجم کارهای شما زیاد است، گفت: در حادثه سیل اخیر با تدبیر عمل کردید و فعال بودید و این نشان می‌دهد جمعیت هلال احمر حرفه‌ای، مقید به آداب و همچنین مورد احترام مردم است.

کمک ۱۳۰ میلیاردی مردم در سیل اخیر نشانه اعتماد مردم به هلال احمر است

وی ادامه داد: اینکه شما گفتید مردم ۱۳۰ میلیارد کمک نقدی و ۵۰ میلیارد تومان غیرنقدی کمک کردند، نشانه اعتماد مردم به شما است؛ شما در زلزله کرمانشاه و سیل اخیر به درستی عمل کردید و مورد اعتماد مردم واقع شدید.

لاریجانی با یادآوری اینکه این اعتماد سرمایه مهمی برای شما محسوب می‌شود، ادامه داد: محور و خدمات اولیه شما هستید و فرماندهی واحد باید ایجاد شود اما متأسفانه در حوادث موازی کاری وجود دارد و اگر نظامی ایجاد شود که در حوادث فرماندهی واحد به وجود آید و هلال احمر مسئول کارها باشد، مطلوب است البته این موضوع در قانون ستاد بحران دیده شده و اگر اجرا شود مشکلات حل خواهد شد و با این اقدام کار شما مثمرثمرتر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به حجم بالای سیل زدگان نیاز است به جمعیت هلال احمر کمک‌های بیشتری شود البته طرحی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای کمک به هلال احمر و سایر بخش‌ها در حال بررسی بوده و شما می‌توانید این موضوع را از طریق غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون پیگیری کنید.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تأکید بر اینکه نگاه مجلس به هلال احمر مثبت است، گفت: این برای شما پشتوانه محسوب می‌شود؛ در مورد بحث ارزش افزوده تلاش خواهیم کرد تا سریع‌تر تعیین تکلیف و هلال احمر از بودجه پایدار برخوردار شود.

ضرورت توجه به آموزش همگانی مدیریت بحران در رادیو، تلویزیون و سریال‌ها

لاریجانی با تأکید بر ضرورت افزایش خدمات هلال احمر ادامه داد: آموزش همگانی مدیریت بحران باید در رادیو، تلویزیون و کانال‌های مختلف و سریال‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد استخدام نیروهای هلال احمر گفت: باید برای استخدام نیروها چاره‌اندیشی کرد البته دولت برای استخدام مشکل دارد در این رابطه می‌توان برای تحت پوشش قرار دادن آنها زیر نظر تأمین اجتماعی اقدام کرد البته تأمین بار مالی آن باید مورد توجه قرار گیرد؛ ما تلاش خواهیم کرد از شما حمایت لازم را داشته باشیم.

پیوندی: سیل اخیر تبدیل به سیل همدلی و مهربانی شد

در ادامه این نشست علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر از حمایت‌های دکتر لاریجانی از جمعیت هلال احمر قدردانی کرد و گفت: از رهنمودهای شما در سال جدید برای پیشبرد اهداف استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حوادث ما ۵ محور مانند امداد و نجات، درمان، تغذیه و اسکان اضطراری و همچنین دخالت روحی و روانی را مورد توجه قرار می‌دهیم، افزود: در این فضاها تلاش می‌کنیم مردم را به همدردی و کمک به دیگران تشویق کنیم؛ درست است که سیل اخیر خسارات زیادی در بر داشت و حدود ۷۸ نفر جان خود را از دست دادند، اما تبدیل به سیل همدلی و مهربانی شد.

رکورد کمک‌های مردمی در سیل اخیر شکسته شد

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: همدلی و رفاقت نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج و سایر کشورها نیز جلب شد و خوشبختانه رکورد کمک‌های مردمی در سیل شکسته شد به گونه‌ای که در زلزله کرمانشاه ۶۳ میلیارد تومان به هلال احمر کمک شد ولی در سیل اخیر ۱۳۰ میلیارد تومان کمک نقدی و ۵۰ میلیارد تومان اجناس و لوازم ضروری جهت کمک به سیل زدگان تحویل هلال احمر شد.

پیوندی با بیان اینکه وضعیت استان‌های سیل زده قابل قبول است، گفت: مشکلات حاد استان گلستان حل شده، لرستان در مرحله انتهایی ریکاوری و بازسازی است و در خوزستان مشکلاتی وجود دارد که نیروها در حال تلاش برای رفع آنها هستند.

وی با اشاره به مشکلات پساسیل خطاب به لاریجانی ادامه داد: در این رابطه با مشکلات روحی و روانی، بیکاری و تبعات خاصی برخورد خواهیم کرد که امیدواریم با دستورات و تأکیدات شما از آنها پیشگیری شود.

در سیل بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی هلال احمر را هزینه کردیم

رئیس جمعیت هلال احمر با یادآوری اینکه در سیل بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی هلال احمر را هزینه کردیم، گفت: ذخایر انبارهای ما رو به اتمام است و در صورت وقوع حادثه‌ای دچار مشکل می شویم. همکاران در رابطه با امداد هوایی و با وجود تمامی مشکلات و قطعاتی که به صورت دسته دوم و سوم از دلالان می‌گیریم رکورد خوبی زدند در این رابطه تاکنون به دلایل واهی موفق نشدیم هلی کوپتر در بحث امداد هوایی داشته باشیم که انتظار می‌رود با کمک مجلس این مشکلات رفع شود.

پیوندی ادامه داد: متأسفانه به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم کمک‌های نقدی خارجی را به دلیل مسدود شدن حساب‌ها داشته باشیم و باید مسیر مشخص قانونی برای جذب این کمک‌ها تعریف شود؛ ۱۵ کشور مانند ترکیه، ارمنستان، عراق، آذربایجان، آلمان، سوئیس، امارات، عربستان، پاکستان و هند بخشی از کمک‌های غیرنقدی خود را ارسال کرده و مجدد در حال کمک رسانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۸ با توجه به اقبال عمومی به دنبال افزایش اعتماد عمومی هستیم، خطاب به دکتر لاریجانی گفت: شما می‌توانید در نزدیک کردن مردم به جمعیت هلال احمر کمک کنید، زیرا کار جمعیت داوطلبانه است و دولت‌ها وظایف خاص خود را دارند و ما هم باید برای کاهش بار دولت کمک کنیم و این واقعیتی است که دولت به تنهایی نمی‌تواند تمامی مشکلات را حل کند، بنابراین باید اعتماد عمومی را افزایش داد و مجلس می‌تواند در این باره به ما کمک کند.

به دنبال نهادینه کردن آموزش همگانی هستیم

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش‌های همگانی مدیریت بحران یادآور شد: باید حرکت جهادی ملی همسو داشته باشیم، ما به دنبال نهادینه کردن آموزش همگانی هستیم، زیرا اگر مردم آموزش ببینند می‌توانند به ما کمک کنند؛ آموزش همگانی سرلوحه کار ماست و اعتبارات خوبی برای آن اختصاص دادیم، البته لازم است تاکید بیشتری روی این مهم شود.

پیوندی با یادآوری وجود ۲ میلیون داوطلب در جمعیت هلال احمر بر لزوم ساماندهی آنها تاکید کرد و گفت: با جمعیت ۸۱ میلیونی انتظار داوطلب بیشتری داریم. از کمک مجلس برای تجهیز ناوگان امداد هوایی و تخصیص اعتبارات قدردانی می‌کنیم، انتظار می‌رود با کمک مجلس راه‌های نرفته را طی کنیم.

وی با یادآوری اینکه از موضوع گسترش برنامه جذب جوانان غفلت کرده ایم، تصریح کرد: با هزینه اندک می‌توان آنها را جذب کرد و این در برنامه‌های ما قرار دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به هزینه‌های جمعیت و وظیفه ذاتی ما که تجهیز و بروز رسانی امکانات است، بتوان از منابع صندوق ذخیره ارزی بهره مند شویم.

پیوندی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار امدادگر در جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کنند، گفت: این تعداد در ۵۸۹ پایگاه امداد و نجات به شکل داوطلبی مشغول هستند، البته مبلغ ناچیزی حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود. این نیروها بیمه ندارند و استخدام هم نیستند، انتظار داریم مجلس به ساماندهی و تعیین تکلیف آنها توجه کند.

وی از تلاش‌های دکتر لاریجانی و مجلس برای بهره مندی جمعیت هلال احمر از ارزش افزوده قدردانی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.