روسیه چهارشنبه از تمایل به فروش جنگنده‌های ساخت خود به ترکیه در صورت عدم ارسال هواپیماهای «اف-۳۵» ساخت آمریکا به این کشور خبر داد.

 به نوشته روزنامه «حریت» «آلسکاندر میکی‌ف» رئیس شرکت دولتی «روسوبورنواکسپورت» به آمادگی مسکو در انجام گفت‌وگو  جهت فروش جنگنده‌های روسیه به ترکیه اشاره کرد.

 این مقام روس در این زمینه اظهار داشت: «اگر طرف ترکیه‌ای مایل به مشورت باشد، ما آماده ایم با شرکت هواپیمایی "یونایتد ایرکرافت " در محدوده امکانات خود مشورت کنیم.»

 آمریکا ۲۸ مارس (هشتم فروردین) اعلام کرد که ارسال جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را به خاطر خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از روسیه متوقف ساخته است.

این در حالی است که واشنگتن در ژوئن (تیر) گذشته ۲ فروند اف-۳۵ به ترکیه فرستاد و خلبانان این کشور نیز آموزش‌های لازم در این زمینه را در پایگاه هوایی «لوک ایر» در «آریزونا» آغاز کردند. آنکارا سپس اوائل ماه جاری میلادی نیز ۲ فروند دیگر از این جنگنده‌های نسل پنجم را دریافت کرد.

به نوشته حریت، خلبانان ترکیه‌‌ای کماکان سرگرم آموزش‌های لازم هستند و جنگنده‌های اف-۳۵ ارسالی نیز قرار است نوامبر (آذر) در پایگاه هوایی «مالاتیا» در ترکیه مستقر شوند.

 «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز روز گذشته گفت در صورت تداوم عدم ارسال جنگنده‌های اف-۳۵ و از بین رفتن قرارداد با آمریکا، ترکیه برنامه دومی در نظر خواهد گرفت.

آکار در این زمینه اظهار داشت: «ما برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.