به گزارش روزنامه یونانی «کاتیمرینی»، این سناتور آمریکایی در مصاحبه اختصاصی با «الکسی پاپاچلاس» سردبیر این روزنامه گفت: در صورتی که ترکیه به روند خرید و توسعه سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه ادامه دهد، آمریکا تحریم هایی را علیه ترکیه وضع و تحویل جت های جنگنده اف ۳۵ ساخت آمریکا را متوقف خواهد کرد.

وی گفت: آنها فرصت خرید اف ۳۵ را از دست خواهند داد. براساس قوانین کنونی، تحریم هایی وجود خواهد داشت. اقدام ترکیه به منزله خرید تجهیزات نظامی مهمی از روسیه خواهد بود و یک فعالیت قابل تحریم برای هر کشوری در جهان از جمله ترکیه محسوب می شود. به هیج وجه نمی توانیم اف۳۵ را در کنار سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ قرار دهیم زیرا می تواند فناوری مورد استفاده در اف ۳۵ را تحت نظر قرار دهد.

این سناتور آمریکایی خاطرنشان کرد، برخی از قوی ترین حامیان توافق اف ۳۵ و دیگر مقامات آمریکایی که بر این باورند ترکیه هنوز یک شریک امنیتی مهم درمنطقه است به روشنی گفته اند که چنین اتفاقی نمی تواند رخ دهد.

وقتی از منندز سوال شد که آیا آمریکا درصورت وخیم تر شدن روابط بین واشنگتن و آنکارا، پایگاه های نظامی خود را از ترکیه خارج خواهد کرد، وی پاسخ داد هر چند که باور ندارد چنین اتفاقی رخ دهد اما این کشور هر اقدامی برای حفاظت از امنیت ملی خود انجام می دهد که از جمله انتقال پایگاه هایش از خاک یک کشور است.

منندز در بخش دیگری از این مصاحبه درباره طرح امنیت و انرژی شرق مدیترانه که وی به همراه سناتور جمهوری خواه، «مارکو روبیو» ارائه داده است گفت، این طرح نشان می دهد که کنگره آمریکا اهمیت کشورهایی که در این طرح شرکت دارند (از جمله یونان، قبرس و اسرائیل) را درک می کند.

وی همچنین از توافق اسکوپیه (پایتخت جمهوری مقدونیه) و آتن برای نام مقدونیه استقبال کرد و گفت این توافق به یونان اجازه می دهد نقش مهمی را در منطقه بالکان ایفا کند.

به گزارش ایرنا، توافق اسکوپیه به دنبال رای موافق مردم با توافقی که بین مقامات مقدونیه و یونان امضا شد به تصویب رسید.

از زمان اعلام استقلال مقدونیه در ۱۹۹۱ میلادی تا امضای توافق نامه با یونان، این کشور به علت شباهت با یکی از استان‌های یونان همواره محل اختلاف با آتن بوده و این امر مانع از الحاق مقدونیه به سازمان‌های جمعی همچون ناتو شده است.

در رابطه با خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه، &#۳۹;رجب طیب اردوغان&#۳۹; رئیس جمهوری ترکیه گفته است که خرید سامانه ضد موشکی از روسیه هیچ خطری برای امنیت ناتو، پروژه جنگنده های اف ۳۵ و آمریکا ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.