رجب طیب اردوغان گفت: &#۳۹;اگر به آنهایی نگاه کنیم که می‌خواهند با مسئله ارامنه و مبارزه با تروریسم درس حقوق بشر و دموکراسی به ترکیه بدهند، می‌بینیم که همه‌شان گذشته خونینی داشته‌اند.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: &#۳۹;کاملا مشخص است که چه کشوری با کشتار بیش از هشتصد هزار نفر در روآندا، موجب وقوع نسل کشی بی سابقه در این کشور شد. بدون شک مسئول این نسل کشی فرانسوی ها بودند.&#۳۹;

دولت فرانسه امروز برای نخستین بار مراسمی رسمی در بزرگداشت قربانیان نسل کشی ارامنه برگزار کرد و امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور با نثار گل یاد قربانیان این واقعه را گرامی داشت.

مکرون، رئیس جمهور فرانسه دو ماه پیش این خبر را اعلام کرده و گفته بود نامگذاری روزی به نام نسلکشی ارامنه در راستای زنده نگاه داشتن یاد فصلی تراژیک از تاریخ اروپا است، اقدامی که خشم ترکیه را به همراه داشت.

چندی پیش رئیس جمهوری فرانسه روز ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) را در کشورش روز گرامیداشت یاد قربانیان «نسل کشی» ارامنه اعلام کرد.

گرامیداشت یاد قربانیان «نسل کشی» ارامنه در سالهای اخیر همواره موضوعی مورد اختلاف بین ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

فرانسه به طور رسمی در سال ۲۰۰۱ میلادی کشتار ارامنه را به عنوان «نسل کشی» به رسمیت شناخت.

رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در ضیافت شام شورای هماهنگی سازمان های ارامنه در فرانسه به نقش کشورش در محکومیت کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی اشاره کرد.

به گفته مکرون، فرانسه یکی از اولین کشورهایی بود که «تعقیب مرگبار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی» را محکوم کرد.

ترکیه سال گذشته به احتمال اعلام روزی برای گرامیداشت یاد قربانیان «نسل کشی» ارامنه در فرانسه به تندی واکنش نشان داده بود.

هر چند ترکیه کشتار شماری از ارامنه در زمان جنگ جهانی اول را پذیرفته است اما آمارهای ارائه شده در این زمینه را قبول ندارد. آنکارا همچنین کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را «سازمان یافته» نمی داند و به همین دلیل بر این باور است که این قتل عام «نسل کشی» نبوده است.

کشتار ارامنه که از آن با مفاهیمی همچون “نسل کشی” و یا “هولوکاست ارامنه” یاد می شود، به نابودی و کشتار حدود یک میلیون نفر از جمعیت ارمنی ساکن در سرزمین های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در خلال جنگ جهانی اول اطلاق می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.