افزایش قیمت بنزین در آمریکا سبب شده بخش زیادی از درآمد مصرف کنندگان طبقه متوسط در آمریکا از دست برود و به نظر می‌رسد قیمت بنزین در این کشور در آینده افزایش یابد.

قیمت بنزین در آمریکا در سال جاری میلادی تا کنون ۲۵ درصد افزایش یافته که سریع‌ترین نرخ رشد در سه سال اخیر است. تحریم‌های ضد ایرانی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، سهم بسزایی در این افزایش قیمت داشته و اقدام این هفته این دولت برای لغو معافیت مشتریان نفت ایران از این تحریم‌ها، می‌تواند به‌زودی قیمت‌ها را حتی بیش از پیش افزایش دهد.

قیمت نفت دیروز (سه‌شنبه سوم اردیبهشت ماه) به بالاترین حد خود در ۶ ماه اخیر رسید. برخی تحلیلگران انتظار دارند میانگین قیمت بنزین در آمریکا که اکنون به حدود دو دلار و ۸۵ سنت برای هر گالن می‌رسد، به زودی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون به سه دلار افزایش خواهد یافت. چندان سابقه نداشته که قیمت کالاها در آمریکا با چنین شتابی افزایش یابد.

مارک زندی، از کارشناسان ارشد مؤسسه اعتبار سنجی مودیز، درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین در آمریکا، گفت: این بخشی مهم از وضع روانی مصرف کنندگان است؛ آنها هر روز با این مسئله زندگی می‌کنند.

برخی مصرف کنندگان آمریکایی از هم‌اکنون سه دلار برای هر گالن بنزین می‌پردازند و اگر قیمت‌ها بیشتر افزایش یابد، فشار بیشتری را متحمل می‌شوند.

هم‌اکنون هر بار پر کردن باک بنزین در طول هفته، ۱۴ درصد از درآمد یک کارمند متوسط آمریکایی را به خود اختصاص می‌دهد، اما این رقم ۱۰ هفته پیش حدود ۱۱ درصد بود.

حتی پیش از خبرهای اخیر درباره ایران، رانندگان آمریکایی انتظار داشتند افزایش قیمت بنزین درآمد آنها را کاهش دهد. یک نظرسنجی در ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد مصرف کنندگان آمریکایی انتظار داشتند قیمت بنزین در یک سال آینده ۴.۷ درصد افزایش داشته باشد. این در حالی بود که مصرف کنندگان یاد شده، انتظار داشتند درآمد آنها حدود ۲.۶ درصد افزایش داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.