«جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه سابقه حقوقی عربستان بر روابط دو کشور تأثیر می‌گذارد، گفت که به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی توصیه کرده تا در برخورد با پیامدهای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی شفاف‌تر عمل کند.

وی تأکید کرد که طرح صلح خود را پس از ماه رمضان اعلام و جزئیات آن را آشکار می‌کند.

کوشنر روز گذشته- سه‌شنبه- مهمان همایشی از مجله تایم در شهر نیویورک به مناسبت افتتاح فهرست ۱۰۰ چهره با نفوذ که وی نیز یکی از آنهاست، بود.

مشاور ترامپ در جمع حاضران این همایش گفت که به بن سلمان توصیه کرده است در برخورد با پیامدهای قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول شفاف عمل کند. 

وی تأکید کرد که وزارت خارجه آمریکا و در رأس آن «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور از نزدیک با تُرک‌ها و سعودی‌ها برای کشف حقیقت این تراژدی وحشتناک همکاری می‌کند. 

کوشنر در ادامه افزود که سابقه عربستان در زمینه حقوق بشر بر روابط واشنگتن- ریاض تأثیر می‌گذارد.

وی درباره وضعیت یمن گفت که از سعودی‌ها خواسته است محدودیت‌ها را برای رسیدن کمک‌های انسانی به مردم این کشور کاهش دهد. 

کوشنر از سوی دیگر گفت که امیدوار است طرح صلح پیشنهادی وی برای خاورمیانه معروف به معامله قرن مطرح شود اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کرد و همچنان برای تشکیل ائتلاف به زمان نیاز دارد. 

وی در ادامه افزود:‌ «اتمام این امور احتمالا با نیمه‌های ماه رمضان همزمان می‌شود، اما تا پایان این ماه صبر می‌کنیم و سپس طرح خود را آشکار می‌کنیم».

چند روز پیش یک منبع آگاه گفت که کوشنر به گروهی از سفرا توصیه کرد که ذهن خود را برای پیشنهاد ترامپ در زمینه صلح خاورمیانه باز کنند. 

این طرح شامل عقب‌نشینی‌هایی برای همه طرف‌هاست و اعلام مفاد طرح صلح معامله قرن تا پایان ماه رمضان به تأخیر می‌افتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.