دادستان کل کشور طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما در رابطه با ممنوعیت قانونی تبلیغ بدون مجوز پیش‌فروش ساختمان در رسانه‌ها نوشته است:

مطابق گزارش‌های واصله از دادسراهای سراسر کشور، برخی از مشاوران املاک بدون رعایت ضوابط و مقررات قانونی اقدام به تنظیم قرارداد پیش‌فروش و انتشار آگهی پیش‌فروش ساختمان در رسانه‌های جمعی می‌کنند. حال آنکه مطابق ماده ۲۴ قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب سال ۱۳۹۸، پیش‌فروش ساختمان باید با تنظیم سند رسمی قرارداد پیش فروش در یکی از دفاتر اسناد رسمی انجام بشود و مشاوران املاک فقط مکلف هستند پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین را به یکی از دفاتر اسناد رسمی دلالت کنند و نمی‌توانند راسا اقدام به تنظیم قرارداد پیش‌فروش کنند. همچنین وفق ماده ۲۱ و ۲۳ قانون پیش‌فروش ساختمان و مواد ۱۹ و ۲۰ آیین‌نامه‌اجرایی قانون پیش فروش ساختمان، تبلیغ و انتشار آگهی پیش‌فروش مستلزم اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی توسط شخص پیش فروشنده است. بنابراین پیش‌فروشنده ساختمانی که بدون اخذ مجوز، اقدام به درج یا انتشار آگهی‌ کنند، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می‌شود. مطبوعات و رسانه‌هایی هم که بدون اخذ مجوز مزبور از پیش‌فروشنده‌، اقدام به انتشار آگهی پیش فروش کنند، مرتکب جرم شده و به مدت حداکثر دو ماه توقیف و جزای نقدی تا ۱۰۰ میلیون ریال و در صورت تکرار به حداکثر مجازات محکوم خواهند شد.

لذا در راستای اجرای ماده ۲۱ آئین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان، مقتضی است به نحو شایسته مراتب به تمامی رسانه‌ها، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و سایت‌هایی که به هر نحو قبول آگهی می‌کنند، تذکر جدی داده شود. در غیر این صورت مطابق مقررات برخورد قانونی لازم انجام خواهد گرفت.

محمدجعفر منتظری ۹۸/۱/۱۹

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.