هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در ۲۰۱۶ در "نشست ۱۰۰ تایم" در منهتن گفت: بحث درباره آن بسیار سخت است چون یک حمله تمام عیار بود که هدفش تحت تاثیر قرار دادن مردم، اختلاف‌افکنی در کشور، ایجاد انواع اختلال‌ها، از اعتراضات ساختگی و تجمع‌ها تا انواع عوامل و بوت‌هایی بود که همزمان با بحث آمریکایی‌ها درباره سیاست انجام شد.

کلینتون خصوصا به این نکته اشاره کرد که اطلاعات شعبه‌های اخذ رای از طریق پل مانافورت، مدیر سابق کمپین ترامپ در اختیار یک شخص وابسته به روسیه قرار گرفت و هک سرورهای کمیته ملی دموکراتیک (حزب دموکرات) به سود کرملین بود.

این وزیر خارجه دوران باراک اوباما گفت: این وضعیت قطعا تاثیر گذاشت. گفتن اینکه تاثیرش تا چه حدی بوده است، سخت است چون ما واقعا درباره آن تحقیقی انجام ندادیم.

تحقیقات دو ساله شورای ویژه رابرت مولر به این نتیجه رسید که دولت روسیه به صورت گسترده و سیستماتیک در انتخابات ۲۰۱۶ مداخله کرد تا جایگاه کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ را تقویت کرده و کلینتون را از دور خارج کند. یک نسخه ویرایش شده از گزارش مولر هفته گذشته منتشر شد که جزئیات تحقیقات دو ساله حملات دولت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را تشریح می‌کند اما هیچ توطئه‌ای با کمپین ترامپ کشف نشد و هیچگونه نتیجه‌گیری درباره متهم کردن ترامپ به مانع‌تراشی در روند اجرای عدالت صورت نگرفت.

کلینتون می‌گوید، کنگره باید به نسخه کامل و غیر ویرایش شده این گزارش برسد. او گفت: آنچه می‌خواهم این است که کشور، کنگره و مطبوعات متوجه شوند که چه اتفاقی افتاده است، نه اینکه با این گونه اقدامات دستخوش تحریف شوند یا تاثیر این حمله را نادیده بگیرند.

اظهارات کلینتون در بحبوحه بحث میان دموکرات‌ها درباره اینکه آیا تلاش‌های متعدد ترامپ برای مانع‌تراشی در روند عدالت پیگرد استیضاح او را توجیه می‌کند یا خیر. این رقیب سابق دونالد ترامپ که همسر خودش هم گرفتار استیضاح شد و در پیگیری پرونده رسوایی واترگیت هم نقش داشت، گفت: سابقه ذهنی عجیب و غریبی از استیضاح دارم.

هیلاری کلینتون در ادامه گفت، اگر دونالد ترامپ اکنون در کاخ سفید نبود بابت مانع‌تراشی در اجرای عدالت تحت پیگرد قرار می‌گرفت. این قانونی در وزارت دادگستری است که اجازه نمی‌دهد رئیس‌جمهوری فعلی را محکوم کرد.

اظهارات کلینتون اول واکنش او به گزارش بازرس مولر است. مولر به مدرکی که نشان دهد کمپین ترامپ با مسکو هماهنگی کرده بود، نرسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.