به گزارش روسیا الیوم، دولت سریلانکا "جماعت توفیق ملی" را که یک گروه محلی است، مسئول حملات روز یکشنبه در کشور معرفی کرد.

پیشتر نخست‌وزیر سریلانکا از احتمال دست داشتن  گروهی به نام "جماعة توحید" در این حملات خبر داده بود.

دولت این کشور تاکید کرد: ما بر این باور نیستیم که این حملات فقط توسط مجموعه‌ای از افراد در داخل کشور انجام شده باشد، بلکه یک شبکه بین‌المللی وجود دارد که اگر این شبکه وجود نداشت این حملات انجام نمی‌شد.

یک بازرس ارشد سریلانکا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، هفت عامل انتحاری در حملات مرگبار سریلانکا که جان ۲۹۰ تن را گرفت و بیش از ۵۰۰ زخمی بر جای گذاشت، مشارکت داشتند. یک مقام دولتی هم گفت گروهی محلی موسوم به "جماعت توفیق ملی" مسوول این حملات است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، آریاناندا ولیانگا، مقام ارشد در بخش حقوقی دولت سریلانکا اعلام کرد، دو عامل انتحاری خودشان را در هتل لوکس شانگری‌لا در کلمبو، پایتخت سریلانکا منفجر کردند. سایر مهاجمان هم سه کلیسا و دو هتل دیگر را هدف گرفتند. چهارمین هتل و خانه‌ای در حومه پایتخت سریلانکا هم هدف قرار گرفتند اما هنوز مشخص نیست که این حملات چگونه رخ داده است. ولیانگا تاکید کرد: تحقیقات همچنان ادامه دارد.

در همین حال راجیتا سناراتنه، سخنگوی کابینه سریلانکا تاکید کرد، حملات مرگبار در روز عید پاک با کمک یک شبکه بین‌المللی صورت گرفته است. این مقام با اشاره به حملات متعدد روز یکشنبه گفت: گمان نکنیم این حملات تنها از سوی گروهی از مردمی که در این کشور هستند، محدود باشد. بدون یک شبکه بین‌المللی این حملات موفقیت‌آمیز نمی‌بود.

صبح امروز مایتریپالا سیریسنا، رئیس‌جمهوری سریلانکا و رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر این کشور با مقام‌های نظامی ارشد در شورای امنیت ملی برای تحقیق درباره این حملات جلسه اضطراری تشکیل دادند. ادعاهای ویکرماسینگه از سوی هرین فرناندو، وزیر ارتباطات سریلانکا هم تکرار شد. او یکشنبه شب تصویری از یادداشت سرویس‌های اطلاعاتی سریلانکا مورخ ۱۱ آوریل را منتشر کرده بود که جزئیات یک حمله برنامه‌ریزی شده را نشان می‌داد. فرناندو در گفت‌گو با "تودی پروگرام" گفت، دولت همچنین کودتای نافرجام را رد نمی‌کند.  

او گفت: به روش‌های متفاوتی می‌توانیم به این قضیه نگاه کرد اما اکنون بزرگترین اولویت ما این است که متوجه شویم واقعا چه چیزی موجب شده است تا ۱۰ یا ۱۲ مرد دست به این حملات بزنند. اما ما هم احتمال کودتا را رد نمی‌کنیم.  

نخست‌وزیر سریلانکا امروز از یکی از کلیساهایی که ویران شد، بازدید به عمل آورد. پس از این حمله دست‌کم ۲۰ مظنون بازداشت شدند و برای دومین بار از امروز ممنوعیت رفت و آمد اعلام شده است. براساس اعلام وزارت اطلاع‌رسانی دولت سریلانکا، این ممنوعیت از ساعت هشت امشب تا چهار صبح فردا (سه‌شنبه) به وقت محلی در کلمبو اجرایی می‌شود.

نخست‌وزیر سریلانکا به خبرنگاران گفت: دستوراتی برای یافتن مسببان این حملات صادر شده است. تمام اختیارات به آنها داده شده است. نمی‌توانیم اجازه دهیم که این جرایم رخ بدهد. ما همچنین به دنبال کوتاهی‌ها هم می‌گردیم. برای چند روز آتی مهمترین مساله حفظ آرامش و صلح است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.