منابع خبری روز گذشته از وقوع شش انفجار همزمان در سه هتل و سه کلیسا در پایتخت و شهرهای دیگر سریلانکا با صدها کشته و زخمی خبر دادند. ساعاتی بعد پلیس سریلانکا از وقوع انفجار هفتم در نزدیک پایتخت و نیز انفجار هشتم خبر داد. همچنین با افزایش تعداد انفجارها مقامات این کشور وضعیت منع آمد و شد اعلام کرده‌اند. به گزارش اسکای‌نیوز، پلیس سریلانکا اعلام کرد که انفجارهای همزمان سه کلیسای این کشور را در مراسم عید پاک هدف قرار دادند. همچنین سه هتل نیز در این حملات هدف قرار گرفتند. رویترز هم گزارش داد دو هتل و یکی از کلیساهایی که در این انفجارها هدف قرار گرفته شده‌اند، در کلمبو پایتخت این کشور واقع هستند. انفجارهای دیگر در نقاط دیگر از جمله در یکی از کلیساهای «نگومبو» واقع در شمال سریلانکا رخ داده‌اند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد که سقف کلیسای سن‌سباستین در شهر نگومبو ویران شده و خون و خرده شیشه در همه جا دیده می‌شود. منابع پزشکی و دولتی اعلام کردند که در این انفجارها تاکنون ۲۰۷ تن کشته شده و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. از سوی دیگر، نخست‌وزیر سریلانکا جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی تحولات کشور پس از این انفجارها تشکیل داد. وی از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست تا جلسه اضطراری را پس از وقوع این انفجارها برگزار کند. نخست‌وزیر سریلانکا با محکوم کردن این انفجارها، این حملات را اقدامی بزدلانه علیه مردم خواند و نسبت به انتشار اطلاعات غیرقطعی هشدار داد. وی تاکید کرد که دولت گام‌های سریعی برای مقابله با وضعیت موجود بر می‌دارد. در همین حال، رئیس پلیس سریلانکا اعلام کرد که پیش از انفجارها، نسبت به وقوع حملات انتحاری هشدار داده بود. به گفته رسانه‌های سریلانکایی، احتمالا تعدادی از توریست‌های خارجی نیز در این حملات کشته شده‌اند. به گفته برخی رسانه‌ها از میان کشته‌ها ۳۵ تن خارجی هستند. هیچ طرفی تا به این لحظه مسوولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است؛ با این حال به گفته مقامات، چندین تن بازداشت شده‌اند و سه نیروی پلیس در حمله به خانه‌ای در کلمبو کشته‌ شده‌اند. در پی وقوع این انفجارها که گفته می‌شود شاید از سوی عوامل انتحاری نیز صورت گرفته باشند، شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌اپ، فیس‌بوک، وایبر و... به‌طور موقت فعالیتشان در سریلانکا متوقف شده است.

همچنین به گفته اعظم امین، خبرنگار بخش سینهالی بی‌بی‌سی در محل یکی از این حملات، حملات بسیار منظم و با برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است. او می‌گوید: «هیچ‌کس انتظار چنین حملاتی را نداشت. همه برای مراسم عید پاک به کلیسا می‌رفتند و ناگهان این حملات.»به گفته این خبرنگار پس از خشونت‌ها و حوادث مربوط به شورشیان جدایی‌طلب «ببرهای تامیل» که در نهایت در سال ۲۰۰۹ خاتمه یافت، حادثه‌ای از این دست و با این ابعاد در سریلانکا اتفاق نیفتاده بود و به همین دلیل بسیاری در بهت این حملات که باعث کشته شدن بسیاری شده به سر می‌برند. مراسم عید پاک که روز یکشنبه برگزار می‌شود، یکی از اصلی‌ترین اعیاد مذهبی مسیحیان جهان است.

واکنش‌ها

در پی انفجارهای امروز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به «مایتریپالا سیریسنا»، رئیس‌جمهوری سریلانکا تسلیت گفت. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز «حملات تروریستی هولناک» در سریلانکا را محکوم و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان انزجار نفرت پراکنی‌های دینی و تعصب را در پی این حملات محکوم کرد.امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز این حملات را محکوم کرد. احمد الطیب، شیخ الازهر نیز حملات تروریستی خونین در سریلانکا را محکوم کرد. همزمان پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: با تاسف بسیار، خبر حملات وحشیانه امروز به من رسید، این حملات در عید پاک در کلیساهای سریلانکا رخ داد. من نزدیک بودن خود را با مسیحیان در سریلانکا ابراز می‌کنم و برای شما در تمامی مناطق کشور عید پاک مبارک را آرزو می‌کنم. در پی این حمله نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در پیامی توییتری این حملات را محکوم کرد. او نوشت: هیچ جایگاهی برای چنین وحشیگری‌ای در منطقه ما وجود ندارد. هند با مردم سریلانکا اعلام همبستگی می‌کند.