حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز در نشست خبری مشترک با عمران خان نخست وزیر پاکستان، گفت: از اینکه امروز موفق شدیم در دو جلسه خصوصی و عمومی بحث‌های مورد نظر خود را با یکدیگر عنوان کنیم احساس می‌کنم گام جدیدی را در روابط دو کشور برداشتیم.

وی افزود: یکی از مباحث بسیار مهم ما در مذاکرات امروز این بود که دو کشور کاملاً مصمم هستند که روابط دوجانبه را گسترش داده و بر این نکته تاکید دارند که هیچ کشور ثالثی قادر نیست که این روابط برادرانه و دوستانه ایران و پاکستان را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسئله امنیت مرزهای دو کشور یکی دیگر از مباحث اما بود که متأسفانه در ماه‌های اخیر ما شاهد تنش‌هایی در مرزها توسط تروریست‌هایی که به صورت سبوعانه عمل کردند بودیم.

روحانی ادامه داد: خوشحالم از اینکه طرف پاکستانی کلیه گروهک‌های تروریستی که در مرز فعالیت تروریستی دارند را به عنوان تروریست شناخته و با آنها به برخورد می‌کند.

وی افزود: ما توافق کردیم همکاری‌های امنیتی دو کشور را افزایش داده و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی دو کشور و همچنین یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای مشترک دو طرف برای مبارزه با تروریسم تشکیل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌ها در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته و توافقی که وجود دارد این است که هر دو کشور خواهان افزایش تعاملات تجاری با یکدیگر هستند.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است نیازمندی‌های پاکستان در حوزه نفت و گاز را تأمین کنند. همچنین اقدامات لازم را در زمینه اتصال لوله گاز به پاکستان که از طرف ایران همه اقدامات آن انجام شده است را عملیاتی کند.

وی تاکید کرد: امروز صادرات برق از طرف ایران به پاکستان وجود دارد و در جلسه امروز به آقای نخست وزیر اعلام کردیم که ما آماده هستیم این صادرات به ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین ما امروز برای توسعه روابط تجاری بحث کردیم و قرار شد که کمیته «تهاتر» میان دو طرف تشکیل شود تا در صادرات و واردات، دو کشور با یکدیگر تهاتر داشته و در یک حسابی تسویه شود.

روحانی تاکید کرد: در زمینه مسائل مربوط به منطقه بر ضرورت همکاری‌های بیشتر دو طرف و برای ثبات و امنیت در افغانستان و همچنین سایر مسائل منطقه‌ای با یکدیگر گفتگو کردیم.

وی افزود: اقدامات نادرستی هم که از طرف آمریکا در منطقه به ویژه راجع به مسئله قدس، جولان و توهین به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده در مذاکرات ما با طرف پاکستانی مطرح شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار سازمان اقتصادی اکو هستند، اظهار داشت: این سه کشور همواره روابط بسیار خوبی از گذشته تا به حال با یکدیگر داشته اند. امروز ما علاقمندیم که روابط دو کشور توسعه پیدا کند و راه آهن استانبول به اسلام‌آباد فعال باشد و بتواند اروپا را به پاکستان و چین متصل کند.

روحانی اضافه کرد: خوشحالم که آقای نخست وزیر تأکید کردند که در هیچ ائتلاف جنگی شرکت نداشته و نخواهم داشت و اراده دو کشور برای صلح و امنیت در کل منطقه است.

وی گفت: آقای نخست وزیر از من برای یک سفر رسمی به پاکستان دعوت کردند و من هم این سفر را پذیرفتم و امیدوارم در آینده‌ای مناسب بتوانم از کشور همسایه و دوست خود دیدار داشته باشم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مطمئن هستم که سفر آقای نخست وزیر و هیئت همراه نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور خواهد بود، گفت: من بار دیگر از پذیرش دعوت ما از سوی ایشان و حضورشان در تهران و البته پیش از آن هم که به حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد مشرف شده بودند، سپاسگزاری می‌کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.