مراسم اکران و رونمایی از نسخه مرمت شده «طلسم» در بخش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده جشنواره جهانی فیلم فجر، دیشب با حضور داریوش فرهنگ، کارگردان این فیلم و تنی چند از بازیگران و عوامل آن در سالن یک سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدای مراسم اکران و رونمایی از نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «طلسم» در بخش فیلم‌های کلاسیک مرمت‌شده که در آخرین ساعات چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سینما فلسطین برگزار شد، شادمهر راستین، مدیر بخش باشگاه جشنواره ضمن خوشامدگویی به عوامل فیلم و حاضران در مراسم گفت: «فیلم سینمایی «طلسم» در دوره خودش بسیار تاثیرگذار بود. این خاطره از آن دوران قابل ذکر است که فیلم سینمایی «طلسم» اولین فیلمی است که سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره به همراه همسرش در سینما دیده است.»

پس از صحبت‌های اولیه شادمهر راستین، سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره با حضور روی صحنه درباره فیلم سینمایی «طلسم» گفت: «خوشحالم که برنامه و جشنواره‌ای که با کمک دوستان هنرمندم مسئولیت آن را به عنوان دبیر برعهده دارم، سر منشاء اتفاقات خوبی در سینما شده است.»

وی ادامه داد: «بخش فیلم های کلاسیک مرمت شده یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جشنواره جهانی فیلم فجر طی ۴ سال گذشته بوده که مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است. این بخش با حمایت فیلمخانه ملی ایران توانسته فیلم‌های مهم و تاثیرگذار سینما را مرمت و بازسازی کند. خاطره‌ای که شادمهر راستین به آن اشاره کرد برای من بسیار خاطره‌انگیز است؛ فیلم سینمایی «طلسم» اولین فیلمی بود که من به همراه همسرم در سینما دیدم.»

در ادامه این مراسم، داریوش فرهنگ با حضور روی صحنه با بیان این که هنرمندان مایه از جان می‌گیرند و خرد از خردورزی، سخنان خود را آغاز کرد و گفت: «خوشحالم که در این مراسم حضور دارم و فیلم مرمت شده «طلسم» را روی پرده و در کنار تعدادی از عوامل آن می‌بینم.»

وی افزود: «این اولین فیلم سینمایی من بود، یک فیلم کلاسیک که سعی کرد تمام  قواعد سینمای کلاسیک را رعایت کند. از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم، تمام آنهایی که در این سالن حضور دارند و یا در بین ما نیستند. همچنین جا دارد از آهنگساز این فیلم زنده‌یاد بابک بیات، تدوینگر این فیلم زنده‌یاد روح‌الله امامی و زنده‌یاد روبیک منصوری صداگذار فیلم که دیگر در بین ما نیستند، اما روحشان همراه ما و در این سالن است، یاد کنم.»

فرهنگ بیان کرد: «تشکر ویژه‌ای از علیرضا زرین‌دست دارم که در این فیلم کنار من بود. من در خلال فیلمبرداری این  فیلم به او می‌گفتم علیرضا زرین‌چشم. این فیلم را به بازیگر بی تکرار سینما و کسی که ارزش و احترام ویژه‌ای به بازیگری داد تقدیم می‌کنم؛ سوسن تسلیمی، بازیگری که در اوج کار خود نامهربانی دید و عطای کار بازیگری را به لقایش بخشید و خانه‌نشین شد. وظیفه من بود که این فیلم را به او تقدیم کنم.»

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: «از دبیر وعوامل جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بخاطر راه‌اندازی گذر سینما و بخش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده تشکر ویژه دارم. همچنین از لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی  ایران که ترمیم فیلم‌ها را با ظرافت و خلاقیت انجام داد نیز سپاسگزارم.»

در ادامه این مراسم، مهرزاد دانش، منتقد سینما روی سن حضور پیدا کرد و گفت: «فیلم سینمایی «طلسم» جزو فهرست گنجینه‌های سینمای ایران است. این فیلم در دوره خود با پرمهری منتقدان وقت مواجه نشد ولی زمان ثابت کرد که چه فیلم ارزشمندی است.»

 

وی ادامه داد: «فیلم‌های دهه ۶۰ جزو بهترین فیلم های سینمای ایران بود و به واقع دهه ۶۰ را باید دهه طلایی سینمایی ایران نامید. دهه ۶۰ زمینه‌ای را فراهم کرد تا فیلمسازها خودشان را نشان دهند و این مسئله که چرا پس از آن فیلم‌ها و فیلمسازان این دهه دیگر تکرار نشدند، مسئله‌ای است که باید آسیب‌شناسی شود.»

دانش اظهار کرد: «فیلم «طلسم» سه ژانر وحشت، معمایی و رومنس را در خود داشت و در زمان خودش جزو فیلم‌هایی بود که در سینمای ایران جریان‌سازی کرد.»

پس از آن داریوش فرهنگ بیان کرد: «فیلم «طلسم» لایه‌های مختلفی دارد؛ این فیلم درباره عشق است در حالی‌که در آن دوران فیلم‌ها در ژانر عاشقانه تولید نمی‌شدند و ساختن فیلم و حرف زدن درباره عشق جرم بود. «طلسم» شکننده طلسم حرف زدن از عشق بود و توانست جایگاه خود را تثبیت کند.»

پرویز پورحسینی، حبیب اسماعیلی، منوچهر اسماعیلی و آتش تقی‌پور از جمله مهمانان این مراسم بودند.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.