سهیل شاهین، سخنگوی طالبان افغانستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت، مذاکرات قبلی این گروه شبه‌نظامی با واشنگتن منجر به این شد که دو طرف بر خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان توافق کنند و دو طرف به دنبال تعیین جزئیات مربوط به این مساله هستند.

سهیل شاهین این مصاحبه را از محل شهر دوحه پایتخت قطر، جایی که دفتر سیاسی طالبان در آن قرار داشته، انجام داد. او گفت: ما در آخرین دور مذاکراتمان با طرف آمریکایی با آن‌ها بر سر خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان توافق کردیم.

او در ادامه اظهار کرد: طالبان نیز در ازای این خروج متعهد شده نگذارد گروه‌های تروریستی از افغانستان به عنوان یک پناهگاه امن و یا برای اجرای حملات علیه کشورهای دیگر استفاده کنند.

شاهین افزود: با این حال هنوز یک سری جزئیات باقی مانده که باید روی آن‌ها مذاکره شود و بحث درباره آن‌ها قرار است در دور بعدی مذاکرات ما صورت گرفته و موضوع اصلی دور بعدی، چارچوب زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان به همراه جزئیات دیگر است.

انتظار می‌رود که دور بعدی مذاکرات دو طرف در دوحه در هفته‌های آینده انجام پذیرد اما هنوز به صورت رسمی، تاریخی برای آن اعلام نشده است.

این در حالی است که زلمای خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا به این مذاکرات گفت، در نتیجه این مذاکرات "گام‌هایی واقعی" برداشته شده اما به گفته او هیچ توافقی بر سر خروج آمریکا و کشورهای دیگر از افغانستان حاصل نشده است.

او صحبت از وجود یک "پیش‌نویس توافق" درباره مسائلی شامل مبارزه با تروریسم، دریافت تضمین‌هایی از طالبان و مساله خروج نظامیان خارجی کرد و همچنین به این موضوع که دورهای بعدی مذاکرات یک "گفت‌وگو بین خود افغان‌ها" بوده و همچنین به مساله "آتش‌بس" اشاره کرد با این حال تأکید کرد که هنوز هیچ چیز نهایی نیست.

شاهین در حالی این مصاحبه را انجام داد که گزارش شد بعد از مطرح شدن اعتراضاتی از سوی کابل مبنی بر این که طالبان از  دفتر سیاسی خود در شهر دوحه به عنوان سفارتی غیررسمی استفاده می‌کند، این دفتر سیاسی تعطیل شده است.

شاهین اظهار کرد: در حال حاضر ما هیچ دفتری نداریم.

او گفت: ما برای صدور بیانیه‌هایمان، برگزاری کنفرانس‌های خبری به منظور ارائه اطلاعات به رسانه‌ها درباره موضوع صلح و همچنین اطلاعرسانی روزانه به مردم خودمان نیاز به یک دفتر  داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.